Muzikus.cz homepage
přihlášení uživatele
PŘIHLÁŠENÍ UŽIVATELE JE ZRUŠENÉ
vyhledávaní

festivalyOFF Festival, Katowice (PL), 5. - 7. 8. 11

10.8.2011 | Autor: Ladislav Řehounek | sekce: živě

Rčení, že všechno zlé je pro něco dobré, platí  v případě polského OFF Festivalu do puntíku. Po mnohokrát omílaných neshodách s mysłowickou radnicí se akce v loňském roce usídlila v příjemné Dolině Trzech Stawów v Katowicích. Letošek jen potvrdil, že se zde OFF zabydlel a cítí jako doma. Jak zakladatel Artur Rojek přiznává, festival se zde může rozvíjet mnohem lépe než ve svém původním působišti. Nejde o revoluci, spíše o evoluci. Pomalými kroky se posouvá a postupně na sebe nabaluje jak čím dál tím věhlasnější jména, tak i vyšší návštěvnost. Mogwai, Primal Scream, Public Image Ltd., Low či Destroyer, to je jen stručný zlomek letošních účinkujících.

Žánrové hranice neexistují

Koncept se za uplynulých šest let jasně vyprofiloval. Co do činění tady máme s legendami alternativy na jedné straně a jejími vycházejícími zástupci na druhé. Black metal? Folk? Experimentální elektronika? Punk? Žánrové hranice neexistují. OFF je festivalem, který nepodléhá krátkodobým trendům a přitom je jeho program nadmíru aktuální.

A aby těch pozitiv nebylo hned v úvodu málo, milým překvapením bylo zjištění, jak se pořadatelé poprali  s četně kritizovanými neduhy, jimiž byl prošpekován loňský ročník. Kdo zažil, ví své. Týkaly se hlavně gastronomického areálu, polské speciality na masových akcích (podle tamních zákonů je zakázáno pití alkoholu na veřejnosti, proto je zpoza hlavního areálu vyklizeno): rozrostl se, navýšil se počet stánků s občerstvením a ruku v ruce s tím odpadly i nekonečné fronty. Ale co je nejdůležitější, někdo osvícený zrušil zákaz vynášet ke scénám nealko. Tleskáme.

Evoluce

To, jakým vývojem si OFF prošel, názorně ilustruje kapela Mogwai. Dnes už se nad tím nikdo nepozastavuje, ale před třemi lety, když byla ohlášena její účast, se strhlo šílenství. Skotští post-rockeři tehdy byli vůbec prvními headlinery festivalu z pomyslné vyšší ligy. Letos se vrátili s novým albem Hardcore Will Never Die, But You Will a byli pasováni do role hlavních tahounů úvodního dne. O tom, jaký byl na jejich statut, svědčil během vystoupení krom prostoru před hlavní scénou vylidněný areál. Něco takového se na festivalech opravdu běžně nevidí.

V podobné situaci se o den později ocitli i b, jenž na letošním turné slaví dvacáté jubileum své legendární desky Screamadelica, které také zasvěcují své sety. Další důkazy o tom, že album stále žije, snad ani nejsou zapotřebí. Když si jej pustíte, zní stále stejně, jako za mlada. Jediná změna je patrná na koncertech, logicky, skladby hrají o dvacet let starší muzikanti. Za svou vzala někdejší pověst Primal Scream jako rozjeté party skandalistů. Ano, rozjetí byli výborně, ale v jasných mezích tak, aby výsledek působil dostatečně důstojně. Nepřekročit hranici nevkusu, to je něco, co se cení.

Nejslabšími z trojlístku headlinerů se tak ukázali nedělní Public Image Ltd. s Johnnym Rottenem ze Sex Pistols. Až tak komicky, jako před rokem The Fall, sice ani zdaleka nedopadli, ale když už program nabídl v ranku post-punkových veteránů srovnání, o poznání lépe vyzněli o den dříve Gang of Four. Upírat Rottenovi a spol. letité zásluhy, za které ostatně byli na festival pozvání, se nehodí. Konfrontace s realitou je ale taková, jaká je.

Aura Lesní scény

Mezi tradičními návštěvníky festivalu se traduje, že Lesní scéna (i když už ji po přesunu do Katowic obklopují jen dva stromy) má okolo sebe jakousi bájnou auru. Zní to možná divně, tím spíš, že historie festivalu se začala psát teprve před několika roky, ale pravdou je, že se na ní člověk rok co rok setkává s mimořádnými a nezapomenutelnými koncerty. Letos to platilo zvláště o závěrečných nočních koncertech Low, Destroyera a Sebadoh. Lidí sice vydrželo poskromnu, ale je to škoda? Možná, jenže proč litovat chyb druhých. Zůstali ti, co chtěli, a o to intenzivnější atmosféra v jejich průběhu panovala.

Low byli ideální dramaturgickou volbou pro zakončení úvodního večera. Jakkoliv trojice ztělesňuje styl, pro který se vžilo označení slowcore, za osmnáct let svého fungování si stačila zakoketovat s post-rockem i jistou formou experimentálního písničkářství. Právě zmíněné protipóly na živo demonstrovaly třeba skladby California nebo Monkey z post-rockovější desky The Great Destroyer, které Low předvedli v o poznání písničkovější formě. Jinak se set (mimochodem věnovaný památce zesnulého Andyho Kotowicze z labelu Sub Pop) nesl převážně v pomalém tempu a duchu melancholických melodií, přesně takovém, v jakém jsou Low doma.

Lidičky, stal se zázrak!

V případě Destroyera lze označit za úspěch už to, že po letech konečně dorazil do Evropy. Přece jenom sólové turné před třemi lety (měl tehdy vystoupit i na pražské Sedmičce) Kanaďan zrušil a loňské šňůry své další kapely The New Pornographers se nezúčastnil. Skoro by se chtělo napsat, že jde o malý zázrak. A jeho vystoupení s bezmála desetičlennou kapelou za zády, která jeho písničkaření zpestřila citlivými barvitými aranžemi, bylo řádným zadostiučiněním.

Sebadoh byli pro mnohé v závěrečnou noc absolutním dojezdem celého festivalu. Lídr Lou Barlow se na OFF vrátil po roce, aby se po Dinosaur Jr. předvedl také v trochu jiném světle. Aneb pryč s grungem. Sebadoh odehráli naprosto civilní, lidské a upřímné vystoupení, které legendu lesní scény jen podtrhlo.

Ale Lesní scéna není jenom o několika večerních koncertech. V duchu celého OFFu se na jednom pódiu vystřídali nekompromisní metalisté Meshuggah s o něco střídmějšími rockerkami z Warpaint nebo ještě vyklidněnějšími folkaři v čele s Josém Gonzálezem a jeho Junip či... třeba britskými Dry the River, dost možná jedním z objevů nejbližších měsíců. Pravda, nikdo se zatím nepokoušel sestavovat žebříčky budoucích hudebních nadějí pro příští rok, ale mají silně našlápnuto k tomu, aby se do nich zařadili.

Chybí adekvátní sloty...

Stinnou stránkou evoluce OFF Festivalu může pro leckoho být prostý fakt, že při zachování stejného počtu scén se s rostoucím podílem zajímavých zahraničních hostů nenajde pro všechny zcela adekvátní slot. To se podepsalo třeba na atmosféře při koncertu Junior Boys, jenž jakožto elektronický projekt na hlavní scéně za světla příliš nezazářil a mnohem lépe by mu sedla některá ze stanových scén.

Něco podobného platí o shoegazujících dream-popařích Blonde Redhead. Atmosféra, kterou svou hudbou vyvolávají, by si přítmí dozajista zasloužila. Všechnu čest si ale zaslouží už za technické problémy, díky kterým celý koncert museli odehrát bez odposlechů. Údajně na to kapela měla dokonce prohlásit, že šlo o nejhorší vystoupení v celé její kariéře. Ono co si budeme povídat, u kapely, která se soustředí na hru, občas není jednoduché rozpoznat, zdali je naštvaná nebo zasněná. A pokud takto vypadá nejhorší koncert, pak klobouk dolů. Minimálně na OFFu rozhodně o nejhorší koncert nešlo.

Debuty

Pozadu se zajímavou nabídkou nezůstávaly ani dvě stanové scény, byť je třeba podotknout, že by si leckdy zasloužily mnohem větší kapacitu. Zmiňme alespoň pár debutantů, kteří mají na festivalu tradičně své pevné místo.

Britští Frankie and the Heartstrings jsou kapelou na poslech nenáročnou, kterou bychom těžko mohli řadit mezi inovátory. Nejde o nic víc ani míň, než o reinkarnaci klasického britského rocku v dnešním duchu. Zpěvák Frankie má charisma, Heartstrings mají hity, hraním se baví a jednoduše baví.

Spojením electro-popu a písničkaření pak zaujal projekt Twin Shadow. Přinesl osmdesátými lety ovlivněný synthipop s místy veselejší, chvílemi naopak temnější náladou. Tu lídr George Lewis Jr. Lewis, mající v hlasovém rejstříku barvitou paletu čítající melancholické vyprávění i až téměř soulový zpěv, svým výrazem posouval až kamsi do hlubin intimní session, aby v zápětí mohla přijít erupce jeho vtipných průpovídek. Twin Shadow se tak ukázali jako jedno z nejpříjemnějších překvapení letošního ročníku.

Nesmíme však zapomenout na naši velkou premiéru. Tedy naši... Vůbec poprvé se letos na OFFu představila kapela z České republiky, dvojice DVA. Patrioticky milým zjištěním bylo nejen to, že polské publikum našince přijalo zřejmě mnohem lépe, než oni sami čekali, ale možná ještě lépe, než leckde v naší domovině. V zaplněném stanu Experimentální scény totiž vypukla téměř euforie. Vážně, až tak špatně na tom s naší hudební scénou nejsme a pár zajímavých potenciálních exportů máme. DVA jsou důkazem, že to jde.

Domácí hosté

Snad nejsilnějším tahounem z domácí scény byl v Polsku momentálně jeden z nejpopulárnějších zpěváků, Czesław Mozil s projektem Czesław Śpiewa. Czesław je nejen výborným šoumenem, ale taky hudebníkem, který na desce zkříží folk s world music, punkem a popem a na živo jej posune do zcela odlišné dimenze. Tentokrát však jeho vystoupení bylo speciální v tom, že zavzpomínal na své mládí, kdy žil v Dánsku, a představil někdejší - většině přítomných neznámou - tvorbu své tamní kapely Tesco Value, jíž se až na přídavkovou výjimku (jíž byl duet Caravan se zpěvačkou Gabou Kulkou z aktuální desky Pop) držel po celý koncert.

Také v domácím měřítku platila festivalová ideologie točící se okolo setkávání hudebních veteránů a nováčků. Na jedné straně se zde letos představili zástupci jaročínské generace, kterými jsou třeba legendární punkeři Dezerter nebo baskytarista Lech Janerka, na druhé namátkou indie-folková dvojice Twilite, o níž už padla zmínka v reportáži z červencového Open’er Festivalu, sesterská dvojice Ballady i Romanse, kterážto na sebe upozornila zhudebněnými veršemi Adama Mickiewicze v duchu sympatického písničkového popu, nebo třeba stále se posouvající a nové hudební vody hledající kapela Kyst, která jako kdyby se po folkově laděném i ryzím post-rocku našla v experimentování.

Čili?

Z OFF Festivalu se pomalu stává čím dál tím progresivnější hudební svatostánek. Když to nejde u nás, buďme rádi, že to jde pár desítek kilometrů za humny. Ostatně že si toho ceníme, to dokazuje rok od roku větší zastoupení češtiny. Z hlediska návštěvnického se OFF oproti loňsku podstatně polidštil a zbavil většiny negativ. No, snad jen toho hodinového čekání na těch pár sprch by při ceně šedesáti złotých za kemp mohlo být návštěvnictvo ušetřeno.

OFF Festival, Katowice (PL) - Dolina Trzech Stawów, 5. - 7. 8. 11
Online verze stránky: https://www.muzikus.cz/zive/OFF-Festival-Katowice-PL-5-7-8-11~10~srpen~2011/

Komentáře

celkový počet: 0

Buďte první...


 
 
 
&;
www odkazy
 

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.