PROGRES 2: Třetí kniha džunglí (The Third Book Of Jungle)

19.1.2002 | Autor: Radek Diestler

Sony Music Bonton (77:54 & 72:50)
Jak umístění v reediční rubrice napovídá, i přes slibný název nemá album nic společného se známou (a masivní, viz příslušná kompilace) odnoží taneční hudby. Dvacet let stará Třetí kniha džunglí je poctivé brněnské art rock, na který každé správné clubber plije.

Upřímně řečeno, máloco lze z historie českého a slovenského rocku skousnout s větším sebezapřením, jako pozdní projekty představitelů domácí profiscény, kteří se v závěru sedmdesátých let zapletli právě s art rockem. Nejde ani tak o to, že vývoj šel mílovými krokyod mohutných monotématických pásem - nemůže být každý chameleon bowieowského typu a navíc, v celosvětovém měřítku se art rock zdál být stále v kurzu. Jenže když se Klukově sestavě její první táčky s koncepčními útvary povedly, logicky úspěšný model zopakovala a ukázalo se, že těžko vstoupit dvakrát do jedné řeky (Synkopy byly úplně stejný případ).

Probůh, neříkám, že je ta původně skorem devadesátiminutová kolekce neposlouchatelná. Ale obávám se, že bez pamětnického nadšení se blok převážně pomalých skladeb, navíc už přespříliš vylouhovaných v módním syntezátorovém nálevu (předchozí projekt Progresu Dialog s vesmírem mi připadá životnější už jen díky většímu akcentu na kytary), překousne s většími obtížemi. Singlovka Muž, který se podobá odvrácené straně Měsíce je sice průhledná, lehce přituplá diskotéková dupanice - dnes bychom skupinu obvinili, že ji zplodilaza účelem snadnějšího přístupu do rádií - ale díky razantnějšímu tempu působí jako příjemné osvěžení. Třetí kniha džunglí je unavenějším a méně nápaditým vydáním svého předchůdce - a ani opravdu výrazná posila v podobě zpěvu Romana Dragouna na tom nic nemění.

Po ediční stránce je 2 CD mírně zmatená. Obsahuje sice jak českou, tak anglickou verzi alba, ale z té druhé jsou vypuštěny instrumentálky (na druhou stranu těžko říci, kdo by si kupoval samostatnou reedici anglického vydání). Chybí ovšem singl Člověk stroj / Že tvých vlasů v ní se dotýkám, který sice nepatří do konceptu alba, ale nahrávala jej stejná sestava.

Online verze stránky: https://www.muzikus.cz/recenze/PROGRES-2Treti-kniha-dzungli-The-Third-Book-Of-Jungle~19~leden~2002/