ostatníPJ Harvey, Praha, 27. 10. 11

28.10.2011 | Autor: Filip Drábek | sekce: živě
PJ Harvey v Praze: reportáž >> fotogalerie

Ťažko povedať, či nejaký pražský koncert túto jeseň vzbudil toľko pozornosti, ešte pred samotným koncertom, ako vystúpenie občas excentrickej, inokedy introvertnej britskej speváčky PJ Harvey. Lucerna bola vypredaná dlho dopredu, o Polly Jean sa písalo takmer vo všetkých miestnych médiách, navyše, išlo o jej prvú návštevu Prahy, a ak nerátame Berlín a Varšavu spred niekoľkých rokov, jedna z jej výnimočných zastávok v okolí.

Ako v skúšobni

Jej aktuálny album Let England Shake prezentuje PJ Harvey znova v tej zasnenejšej povahe, a o rockovej frontwomanke ako z turné Uh Huh Her, či po scéne pobehujúcej speváčky z posledného turné k A Woman A Man Walked By si mnohí mohli nechať len zdať. Hoci to scéna Lucerny nenapovedala jasne, Harvey je dnes oveľa viac členom kapely, ako sólovou interpretkou. Na scéne sú totiž traja páni zo sprievodu, menovite Mick Harvey, John Parish a Jean-Marc Butty zovretí spolu, skoro až v akejsi skúšobňovej atmosfére, zatiaľ čo speváčka so svojou autoharfou, či gitarou, excentrickým zjavom vrátane havraních pier vo vlasoch, stojí z ľavej strany predsunutá k ľuďom. No stále nechávajúca dosť priestoru spoluhráčom.

Staré - dobré, nové - dobré

Podľa očakávania priestor dostal celý Let England Shake, počas sto minút koncertu, ho doplnili zvláštny výber starších skladieb, zameraný prevažne na akustický album White Chalk a vždy jednu až dve skladby z ešte starších nahrávok. Zovretosť speváčky s kapelou sa ukázala práve pri starších piesňach, ktoré sa zvukovo prispôsobili novinke. Ukázalo sa to predovšetkým pri punkových The Sky Lit Up a Big Exit, ktoré vďaka famóznemu bubeníkovi Jean-Marcovi Buttymu zmäkkli. Naopak, napríklad Piano z White Chalk, inokedy jemná balada, ukázala svoju rockovú, jednoduchú podstatu tak, aby sa hodila k celému zvyšku setlistu. Celý koncert tak pôsobil úplne homogénne a jednotlivé prvky sa vzájomne nerušili, ale tvorili magickú atmosféru večera. Hoci posledný album vzbudil vo svete výborné reakcie, koncertne bolo počuť, že ľudia očakávali skôr staršie skladby a aj vrcholmi koncertu boli skladby staré: záverečna Angelene bola krásna, čisto akustická Desperate Kingdom of Love ukázala, že aj bez kapely to Polly Jean zvláda dokonale.

Absolútny koncert

Je jasné, že samotná speváčka isto vie, že ľudia chodia na jej koncerty za starším materiálom, no práve jej neustále vyvíjajúca tvorba musí vždy zohľadňovať to, čo ona samotná považuje za najlepšie. A to je pre ňu isto práve Let England Shake. A aj keď by ľudia radšej počuli “best-of” setlist, ten by zďaleka nemusel vytvoriť taký typ koherentnosti a vzájomnej nadväznosti skladieb. Lucerna skrátka zažila absolútny koncert, no a ten rev od ľudí pred prídavkom a po koncerte hovoril za všetko.

PJ Harvey, Praha - Lucerna, 27. 10. 11
Online verze stránky: https://www.muzikus.cz/zive/PJ-Harvey-Praha-27-10-11~28~rijen~2011/