Zdeněk Svěrák & Jaroslav Uhlíř: Hity a skorohity

16.6.2008 | Autor: Leoš Kofroň

Universal (60:35 + 71:28)
Dlouholetá spolupráce hudebního skladatele Jaroslava Uhlíře s cimrmanologem Zdeňkem Svěrákem je v povědomí posluchačů nejvíc spojena s jejich písničkami pro děti a každoročními vánočními pořady Hodina zpěvu. Nelze však rozhodně opomenout ani jejich „dospěláckou“ tvorbu. Kdyby pro nic jiného, tak z jejich autorské dílny vzešel nesmrtelný Holubí dům v podání Jiřího Schelingera (zde kromě originálu též v orchestrální verzi pro smyčcové těleso), starosvětský osvětový Elektrický valčík, ústřední píseň Severní vítr z filmu Vrchní, prchni, ale třeba i hit pro Hanu Zagorovou Já si létám. Výběr čtyřiceti písniček mimo těchto trvalek připomíná i na některé další, ne tak notoricky známé kousky obou pánů, jimž však i přes menší hitový potenciál je vždy společná hravost, nápaditost a vysoko nastavená laťka vkusu. Kromě raritek typu slovní hříčky se zkratkami S OPBH na LVT ( v podání Ladislava Smoljaka) a dětských písní (poměrně hojně jsou zastoupeny i na této kompilaci) či melodií pro filmové pohádky (Mniši jsou tiší, Jestli to nebude láska?), nelze si nevšimnout převažujícího nostalgického zabarvení (Jsem nádraží, Ani k stáru…, Sobolí čepička, Topné období), umocněného ještě civilním pěveckým projevem obou protagonistů.

Zlatý hřeb: Severní vítr, Holubí dům, Kluci, kluci s klukama
Zní to jako: Písně pilných žáků geniálního Járy Cimrmana

Online verze stránky: https://www.muzikus.cz/recenze/Zdenek-Sverak-Uhlir-Hity-a-skorohity~16~cerven~2008/