Shelley Devoto: Buzzkunst
16.5.2002 | Autor: Alex Švamberk
Cooking Vinyl/Mute CS (45:12)
Jméno alba evokuje název první kapely zpěváka Howarda Devota a kytaristy Pete Shelleyho, ovšem s tvorbou Buzzcocks písně na desce nemají mnoho společného. Původní Peteovou ideou sice bylo připravit s Howardem, který před deseti lety opustil hudební scénu, několik písní pro novou desku punkové legendy, ovšem projekt zamířil trochu jiným směrem, a tak prvotní nápad připomíná pouze energická píseň 'Till The Stars In His Eyes Are Dead s divokou kytarou. Album je takřka čistě syntezátorové, což však není v rozporu s jeho názvem, neboť je plné bzukotu oscilátorů a syntezátorů. Svým zvukem i pojetím navazuje na Shelleyho sólovou tvorbu z první poloviny osmdesátých let a poslední Devotovy projekty.
Zvukově působí album postavené na syntezátorech archaicky, což však nic nemění na síle materiálu, který se nenese v jednom duchu. Vedle ambientně laděné instrumentálky Strain Of Bacteria jako vystřižené z některého Enem produkovaného Bowieho alba se na desce objevuje či vysloveně dramatické So There I Was, v němž Devoto ukazuje bohatost a hloubku svého výrazu. Postpunkovu pochmurnost přináší další instrumentálka God's Particle s osudovým duněním bubnů. Ani synthipopově laděné písně Can You See Me Shining?, Self-Destructionči Deeper s výraznými melodiemi a tepavám rytmem však nepostrádají temný spodní proud, a propracovanou stavbou i promyšlenými aranažmi výrazně přesahují průměr žánru. Doba je však trochu jinde, což je patrné nejen ve volbě nástrojů, ale také v pojetí rytmů - na současně znějící smyčce je postavené jenom úderné závěrečné Going Off s dalším vynikajícím Devotovým výkonem. Je samozřejmě lepší, když se švec drží svého kopyta, možná by však externí producent albu prospěl.
Body: 









časopis Rock&Pop 2002/05








