Relaxace: Morning Prayer

3.9.2002 | Autor: Alex Švamberk

Anne Records (79:31)
Relaxace byla vždy brána především jako skupina snažící se tuzemskému posluchači zprostředkovat svět indické meditativně laděné hudby. Album Morning Prayer, přinášející nahrávky pořízenéve zkušebně v roce 1990 však ukazuje, že tento pohled představuje přílišné zúžení. Indická hudba sice pro Relaxaci představovala největší inspiraci, ovšem trio Mazánek, Babuljak, Matoušek se je nebálo spojovat s ohlasy vážné hudby nebo prvky slovenského folklóru.

V úvodní improvizaci, kde Jiří Mazánek hraje repetitivní motiv na akustickou kytaru, se svébytná tvorba skupiny blíží až world music, jakou přinášela CoDoNa a o jakou se marně pokoušel příliš akademický Oregon. I následující Connection s vybrnkávanými tóny a drónem indického harmonia potvrzuje stejně jako vznosný Path Is Goal postavený na motivu harmonie, že Relaxace dokázala překračovat hranice. Dokonce v okamžicích, kdy se snažila o multikulturní syntézu, byla přesvědčivější než v meditativně laděných skladbách, kde se pokoušela přiblížit náladu indické hudby. Om působí monotónně stejně jako Stillness a Morning Prayer, protože Relaxace skladby nevygradovala a zůstala po celou dobu věrná uvolněnému alapu. Převaha meditativně laděných nevygradovaných skladeb zbavuje album jasné formy a tak by v případě Morning Prayer bylo bývalo lepší, kdyby skupina nevyužila plně jeho stopáž a část z archivního materiálu, který ocení jen vyznavači meditace, nepoužila.

Psáno pro: &musiQ 2002/08

Online verze stránky: https://www.muzikus.cz/recenze/RelaxaceMorning-Prayer~03~zari~2002/