Mory Kante: The Best Of

25.1.2003 | Autor: Jiří Moravčík

Universal Music (64:53)
Zpívaným zvoláním 'Yeke Yeke' dávají mladé flirtující dívky v Guineji klukům při tanci najevo, že mají zájem. Slyšet jsou i ve stejnojmenném hitu, kterým dnes dvaapadesátiletý zpěvák a hráč na koru Mory Kante v roce 1987 rozstřílel evropské hitparády; má se dokonce za to, že Yeke Yeke je nejprodávanějším africkým singlem všech dob. Objevuje se v různých obměnách dodnes - naposled ho zremixovali Hardfloor a byl použit v soundtracku k filmu The Beach - a to v nejrůznějších verzích: hebrejské, brazilské, čínské i arabské. Tuhle skočnou dancefloorovou skladbu sice Mory Kantemu už nikdo neodpáře, nicméně on toho dokázal daleko víc.

V 80. letech, poté, co přesídlil do Paříže, jej začali titulovat 'techno griot' a o jeho do maxima nažhavené hudbě se psalo jako o 'kora techno music'. Tuhle taneční fůzi starého s novým milovala především mládež, skupující Kanteho alba po tisících. Spokojeností vrněli i odborníci a hvězda Mory Kanteho strmě stoupala. A přišly i metály: francouzská hudební cena a zlaté desky. Například za velmi úspěšné album Touma (1990), které společně s Nongo Village (1994) a Akwaba Beach (1987) s nesmrtelným Yeke Yeke kompletně naplňuje tento šikovně sestavený výběr.

Jedná se o vrcholový afropop. Pro příznivce Kanteho daleko 'afričtějších' nahrávek místy futuristický a až hodně vykročený k tanečním sálům, přesto rytmicky naprosto strhující - viz skladby Mogo Djolo nebo Krougnegne. Nemoci valné části Afričanů - nadužívané klávesy se sirupovitými rejstříky - se ta hudba sice neubránila, přenést se přes ně ale není zas tak těžké: nádherně zvonící starobylá harfa kora s balafonem a zpěvákův fascinující hlas vás totiž přinutí nevěřícně kroutit hlavou; stejně tak nad Kanteho sboristkami na čele s Djankou Diabate, které bych každému přál zažít na koncertě.

Zcela první Kanteho Best of nezná odpočinku - pouze tři závěrečné skladby zvolňují zničující tempo, přičemž reggae Soumba se podřizuje houpavé kytaře Carlose Santany a bicím Jeffa Porcara od Toto. Pak ale přijde dvojbonus - zremixované Yeke Yeke a dubová verze Mogo Djolo - a všechno začíná nanovo. Milovníci funky by neměli zaváhat ani vteřinu.

Psáno pro: &musiQ 2003/01

Online verze stránky: https://www.muzikus.cz/recenze/Mory-KanteThe-Best-Of~25~leden~2003/