Mogwai - Rave Tapes

21.2.2014 | Autor: Petr Mezihorák

Rock Action (48:55)
Mogwai se očišťují. U předchozího alba to člověk vycítil až během delšího poslechu, tentokrát je vše zřejmé už jen z názvu. Když se členové post-rockové kapely pustí naplno do elektroniky, často pomocí ní začnou vytvářet rozmanité ornamenty. Mogwai volí jiný přístup. Elektronika jako by jim umožnila oprostit se od ozdob. Navíc se od alba The Hawk is Howling z roku 2008 ve skladbách nezpívá, přičemž hostování mnoha různých vokalistů bylo pro Mogwai dlouhou dobu typické. Jen zřídka jsou využity doprovodné hlasy nebo převzaté mluvené slovo. Tento důraz na strohost se poprvé výrazněji projevil na předposledním albu Hardcore Will Never Die, But You Will uvedeném v roce 2011. Rave Tapes je jeho ještě mnohem konkrétnějším druhým dílem.

Mogwai nakoupili několik starších analogových syntezátorů, baskytarista začal zkreslovat i zvuk svého nástroje, a natočili Rave Tapes. Velmi rychle a kvůli nedostatku času jen pár měsíců před plánovaným vydáním. Většina skladeb na albu přitom vznikla až ve studiu. Klávesista a kytarista Barry Burns v jednom rozhovoru řekl, že tvoří pod časovým tlakem rád a je na to zvyklý. Dodal, že nemůže hovořit za zbytek kapely.

První píseň Heard About You Last Night se z alba trochu vymyká. Je založena na zvuku xylofonu a opakování jednoho kytarového akordu. Překvapí svou křehkostí. Od druhé skladby už vládnou syntezátory a jejich jakási zvuková nemotornost. Zajímavostí je pátá skladba Repelish založená na záznamu pořadu z jednoho amerického křesťanského rádia. V něm jeho moderátor analyzuje Stairway to Heaven jako skladbu obsahující nebesky podbízivou hudbu a zároveň text o vykoupení se z hříchů, který pustí-li se pozadu, vzývá satana. Mogwai mají ve své diskografii několik písní se satanem přímo v názvu. V kantonské čínštině „mogwai“ znamená ďábel nebo zlý duch, ale kapela toto slovo převzala z filmu Gremlins. Jakýkoliv možný filozofický přesah je spíše souhrou okolností. Album má deset skladeb a je uzavřeno písní The Lord Is Out Of Control, která upoutá zvláštní atmosférou a k nesrozumitelnosti zkresleným hlasem na pomezí mluveného slova a zpěvu.

Rave Tapes se určitě nebude mnoha fanouškům Mogwai líbit. Obzvláště těm, kteří měli problém už s přijetím předchozí desky. Je v něm málo tradiční melancholie, málo jasně artikulovaných emocí, jako by bylo na první poslech prázdné. Chybí jemně zvonící kytary a lehké klávesy. Obsahuje plošší a jednodušší hudbu. Podobá se jakémusi náčrtu alba, které by mělo teprve vzniknout. Pozitivem je přímočarost, odvaha a agresivita některých skladeb.

Zlatý hřeb: Deesh
Zní to jako: nedotaženější verze posledního alba 65daysofstatic

Online verze stránky: https://www.muzikus.cz/recenze/Mogwai-Rave-Tapes~21~unor~2014/