Kronos Quartet: Nuevo

1.10.2002 | Autor: Leoš Kofroň

Nonesuch Records/Warner Music (65:42)
Americký Kronos Quartet, který známe i u nás z vystoupení na Pražském jaru, si získal celosvětový respekt především neobvyklou vstřícností a odvahou otevírat se všem nevšedním inspiračním podnětům, ať už přicházejí z kterékoli žánrové či teritoriální oblasti. Rovněž díky svému hernímu nasazení a vervě vlastní spíše rockerům, s níž dokáže hutně rozezvučet struny klasických smyčcových nástrojů, si zpravidla všude vysloužil obdiv a uznání.

Zatím posledním počinem této čtveřice charizmatických umělců je album Nuevo, hudební výlet na území Mexika. Kronos Quartet po svém uchopil několik skladeb tamních autorů z minulého století (tedy de facto současníků) se záměrem zvýraznit jedinečnost každé nálady, ale při interpretaci zároveň postihnout i skutečnost, že všem kompozicím jsou vlastní společné kulturní a historické kořeny.

Z alba jako by se na posluchače takřka hmatatelně přenášel pocit permanentně sálajícího žáru, jemuž buď přivyknete nebo se pro vás stane úmornou záležitostí, ale před nímž každopádně není úniku. Stejné je to zde i s muzikou - žádné sterilní předvádění vlastní virtuozity, ale naopak živočišnost v každém tónu s důrazem na co nejvyšší emocionalitu prožitku. V jejím toku se prostřídávají dramaticky vypjaté momenty plné vnitřního napětí a disharmonického neklidu s rozvernou atmosférou karnevalového reje, či folklórní tance s tklivě nasládlými melodiemi evokujícími ospalou atmosféru odpoledních siest.

Na aranžerských úpravách, kam byly včleněny i uryvky reálných zvuků a ruchů, se vydatně podílel komponista Osvald Golijov, s nímž Kronos Quartet dlouhodobě spolupracuje a souboru zpěvem či dalšími nástroji vypomohlo i několik přátel z řad místních umělců.

Album Nuevo jen znovu prokázalo, jak bohatý výrazový potenciál v sobe Kronos Quartet ukrývá.

Psáno pro: &musiQ 2002/09

Online verze stránky: https://www.muzikus.cz/recenze/Kronos-QuartetNuevo~01~rijen~2002/