Jaryn Janek: Ty Lidi

15.6.2011 | Autor: Petr Korál

Indies Scope Records (38:43)
Původem severomoravský baskytarista Jaryn Janek je klasickým příkladem nesmírně schopného muzikanta, který ale doposud zůstával tím „nenápadným vzadu“. Hrál a vlastně dodnes hraje téměř všechno – rockovou, jazzovou, bluesovou, popovou, experimentálně elektronickou i etnickou hudbu. Ostatně výčet jeho bývalých a současných štací je vpravdě úctyhodný: Eleison, Ohm, Yaba, BBC Borise Urbánka, Inoia, Jane Gang, Krucipüsk, BSP, Duende, The Gizd Q, Benedikta, Pilgrim Pimple, Kamil Střihavka & Leaders!, České srdce, Med, Chameleon, Orchestr Václava Hybše, Noid, Seven Days, Al-Yaman, Iva Marešová & 999, Eturnity... a to jsem určitě ještě na něco zapomněl. A všechny tyhle zkušenosti zúročuje na své první sólové desce, natočené s výpomocí řady neméně schopných a ostřílených muzikantských přátel.
Najdete na ní totiž jazz, rock i pop, aniž by si však jednotlivé skladby nějak vzájemně „protiřečily“. Janek, který vše složil, totiž album celkově pojal v relativně decentním, velmi kultivovaném duchu a srdce labužníka se z muzikantsky brilantního provedení se spoustou instrumentálních a aranžérských vychytávek nutně musí zatetelit blahem. Přesto si nemohu odpustit poznámku, že písničky samotné by si občas zasloužily výraznější melodické nápady (tedy, ony tam věšinou jsou, ale nezřídka zbytečně ukryté kdesi pod povrchem – jako by se autor trošku bál přímočarosti a „obyčejnosti“) nebo sem tam i ostřejší zvukový kabátec a tím pádem více šťávy.
A ještě důležité upozornění: nejde o kolekci instrumentálek, aby nedošlo k omylu. Janek za mikrofon přizval převážně různé zpěvačky, vesměs nadmíru zajímavé (Martina Fišerová, Dorota Barová, Jana Šteflíčková, Eva Turnová, Lenka Dusilová, Markéta Foukalová), ale také Marka Dusila (dodnes paradoxně téměř neobjevený bratr Lenky) a jednu věc si nazpíval sám.

Zlatý hřeb: Bloudem dál
Zní to jako: na nic si nehrající vcelku sympatická deska jednoho setsakra šikovného basáka

Online verze stránky: https://www.muzikus.cz/recenze/Jaryn-Janek-Ty-Lidi~15~cerven~2011/