Dhol Foundation: Big Drum Small World

23.4.2002 | Autor: Jiří Moravčík

Virgin/EMI Czech (63:54)
Přišlo mi vždycky líto, že agilní a tvůrčím způsobem jedinečný londýnský asijský underground se českému klubovému posluchači víceméně smrsknul do kapel Asian Dub Foundation, Transglobal Underground či Fun-Da-Mental - jakkoliv výborných - a nicneříkající etnotaneční nálepky. Ty daleko důležitější hybné páky této scény pak nosili na ramenou spíš hlouběji zasvěcení, případně méně agresivní pozorovatelé obdivuhodného procesu vzniku nového tvůrčího směru; určitě tedy Talvina Singha, Nitin Sawhneye nebo Pakistánce Johnny Kalsiho, 'lektora' londýnského institutu pro výuku hry na punjabský tradiční buben dhol alias The Dhol Foundation, s jehož studenty nyní nabízí debutové album. Ale aby nedošlo k mýlce, pan lektor má na sobě možná víc tetování a náušnic než leckteří drsňáci z výše uvedených kapel, kteří by mu možná v nasazení nestačili anina pódiu: tam bubnem dhol a tably pohání Afro Celt Sound System, The Bollywood Brass Band, Alaap a častokrát předtím i mladíky z oněch kapel.

Zjednodušeně řečeno - a nevysvětlujte si to špatně - albový Dhol Foundation nese všechny znaky Afro Celt Sound Systemu po indicko-punjabsku. Napovídá tomu i účast některých Kalsiho kolegů: James MacNally, Martin Russell a všudypřítomný duch zběsilého techna. To ale nejednou přišpendlí ke zdi akustická bouře početného týmu hráčů na dhol; viz závěrečný Drummer's Reel, orámovaný niněrou Nigela Eatona, při němž nevíte, kde vám hlava sedí. Společnou řečtu také našly elektromašiny, armáda programátorů a tradiční akustické nástroje; několikrát zazpívají Shin DCS a Natascha Atlas,ve skladbě Tere Bina přímo hitově. Johnny Kalsi se pak motá u všeho: autorsky, producentsky, programátorsky, hráčsky řídí tuto koláž lehkou rukou, s akcentem na živost a vzdušnost.

Vytříbeností a dotažeností zvuku album ční nad rámec módního multikulturního dialogu a ptáte-li se, jestli tudy vede cesta do Punjabu, tedy na samý start, odpovídám, že ano. Také mě pobavilo, jak Kalsiho snažení počastovali v magazínu fRoots: big beat.

Psáno pro: časopis Rock&Pop 2002/04

Online verze stránky: https://www.muzikus.cz/recenze/Dhol-FoundationBig-Drum-Small-World~23~duben~2002/