Čokovoko: Hudba

6.5.2011 | Autor: Petr Korál

Mamka Label (41:37)
Tak především, aby nedošlo ke zmatení pojmů: holky říkající si Čokovoko nedělají žádný hip hop a ve skutečnosti vlastně ani nerapují. To, co tahle dvoučlenná brněnská skupina produkuje, by mělo být nazýváno spíše jako mluvené slovo s hudbou. Ovšem co se týče obsahu toho sdělení, na rozdíl od poněkud přeceňované první desky Best Of stojí za to pozorně vnímat doslova každý verš a každé slovíčko.
Album Hudba, toť syrový a drásavě nelítostný pohled dvou zdravě sebevědomých a až bolestivě upřímných mladých žen na svět okolo nich i na jejich svět nejintimněji niterní (včetně takových záležitostí, jako jsou menstruace nebo masturbování). To vše ale bez známek nějakého militantního feminismu. I Zuzana a Adéla jsou sice nezřídka drsné, naštvané a nekompromisní, ovšem skalpelově ostré myšlenkové šlehy a přirozeně intelektuální i „přízemně“ prisprostlé výpady vždy vzápětí odlehčí okysličujícím humorem (majícím daleko k nějaké „novácké“ pseudolegraci) a odzbrojujícím nadhledem. Když už sáhnou po vulgaritách, je to téměř vždy naprosto funkční a na místě.
Dnešní Čokovoko rovná se permanentní frontální útok nečekaných slovních spojení a hříček, všemožných narážek, alegorických odkazů a vynalézavých metafor. Nové songy jsou hravé, zábavné a přitom zároveň sžíravě kousavé, jdoucí pokaždé až na samotnou dřeň daného tématu – a mnohdy i hluboko pod ní...
Veskrze pozitivní dojmy jen umocňují třeba i vtipně a invenčně použité samply z písní natolik protikladných – ale v obou případech brněnských! – skupin, jako jsou Synkopy 61 a Odvážní bobříci. Obecně lze konstatovat, že hudební podklady tu jsou nesrovnatelně barevnější a nápaditější než na z mého pohledu neslaném nemastném, resp. až přespříliš amatérském debutu. Závěr je tudíž jednoznačný: tohle je nade vši pochybnost jedna z domácích desek roku 2011!

Zlatý hřeb: Štěstí, Dědovo desatero, Etapy v životě ženy
Zní to jako: osobité vyjádření zdravého ženského pohledu na svět

Online verze stránky: https://www.muzikus.cz/recenze/Cokovoko-Hudba~06~kveten~2011/