ostatníThe Notwist, Viedeň, 16. 1. 12

20.1.2012 | Autor: Filip Drábek | sekce: živě

fotogalerie
The Notwist vo Viedni: reportáž | fotogaléria

The Notwist nie sú práve kapelou, ktorá by si dávala s novinkami na čas. Setlisty ich koncertov sa od vydania The Devil, You + Me z roku 2008 výrazne nezmenili, no čo sa zmenilo, napríklad od ich posledného vystúpenia v Prahe, ktoré prebehlo v ten istý rok, je prístup k skladbám. A takisto to vyzerá, že ak by sme už piesne z roku 2008, či z ešte o šesť rokov staršieho, prelomového albumu Neon Golden, považovali začiatkom aktuálneho roka za kapelový sentiment, The Notwist sa začali postupne vracať k ešte starším skladbám z prvých, punkom i tvrdšími žánrami ovplyvnených nahrávok. A pridali k nim vibrafón.

Bol to zvláštny koncert. Na jednej strane skvelé a zapamätateľné melódie skladieb z Neon Golden a The Devil, You + Me, na druhej zase zvukové experimenty speváka Markusa Archera, ktorý si rád zaskrečoval na dvoch gramcoch v kakofonických úvodoch, či záveroch skladieb, prípadne elektronika Martina Gretschmanna s jeho detskými klávesmi a prístrojmi, ktoré vyzerajú ako niečo medzi teremínom a ovládačmi na Nintendo Wii. Niekedy to bolo efektné, skladby to dopĺňalo a naplno rozvíjalo, inokedy to zase pôsobilo zbytočne a človek by si radšej dal klasické štvorminútové vkusné elektro-gitarové popíky.

No a zopár poga-chtivých jedincov sa zase najviac radovalo pri spomínaných návratoch k rannej tvrdšej tvorbe. Aj v tej vedeli ale The Notwist experimentovať a najmä prítomnosť vibrafonistu, ktorý v skladbách prebral niektoré kľúčové klávesové melódie, dostal práve spomínaný “elektronik” Console a klávesisto/gitarista (ktorého meno som pri všetkej snahe nevygooglil) viac priestoru na prácu so zvukovými efektami. Ale opäť, nie vždy sa to trafilo do noty.

Trojica Nemcov, na pódiu doplnená o rovnaký počet ďalších muzikantov, je anti-imidžovou kapelou. Možno až takou, že si na tom vypestovala imidž a práca s ich koncertným programom pôsobí ako vysporiadanie s vekom skladieb, ale i vekom samotných muzikantov. A zároveň snahou dokázať to, že i stárnuca kapela môže mať v experimentálno popových skladbách nové nápady. Nedá sa povedať, že by sa to The Notwist nedarilo, koncert to bol totiž veľmi príjemný. Ale bolo by skvelé, ak by na najbližšom koncertnom turné prezentovali nový album. Singel Blank Air spred roka a pol, či spoločný projekt s hip-hopovými Themselves pod menom 13 & God potvrdzuje, že The Notwist na to ešte stále majú. Viac, ako viedenský koncert.

The Notwist, Viedeň (AT) - Arena, 16. 1. 12
Online verze stránky: https://www.muzikus.cz/zive/The-Notwist-Vieden-16-1-12~20~leden~2012/