Tublatanka: Svet v ohrození

8.7.2010 | Autor: Roman Jireš

EMI (64:36)
Letos si slovenská rocková trojice Tublatanka připomíná čtvrt století od vydání svého eponymního alba, které vyvolalo v polovině 80. let na tehdejší československé hudební scéně opravdové pozdvižení. Nejinak tomu bylo i v případě následujícícho Skúsime to cez vesmír, které definitivně dokázalo, že Slovensko, tehdejší bašta melodického poprocku reprezentovaného skupinami jako Elán, Team nebo Modus, může nabídnout i ostřejší hudbu.
Kapela s Ďurindovým skvělým hlasem a jeho výraznými kytarovými sóly se však postupně stále více, také vinou nucených personálních změn, měnila z řízné borovičky v nasládlou griotku a nezachytila nástup nových trendů na začátku 90. let. Novinka Svet v ohrození však zejména díky výbornému zvuku naznačuje, že Tublatance tak docela ještě rockový vlak neujel. Najdeme zde celkem čtrnáct chytlavých písní, jejichž autorem je s výjimkou skladby Dobrá zpráva od baskytaristy Juraje Topora pracovitý Ďurinda. Pod některými je spolupodepsaná i jeho žena Mirka, která je zároveň autorkou textů. Ty místy svoji určitou naivitou a bojem za lepší svět připomínají skladby z Ďurindova sólového alba Perfektný svet. Nicméně chalani z Tublatanky po pěti letech vydali nové album, které je jedním z jejich nejlepších a koho baví zvuk Ďurindovy kytary, sice opouslouchané, ale zábavné riffy nebo rockové melodické balady, neměl by být zklamán.

Zlatý hřeb: Šlabikár IX, Nechaj to tak, S tebou anjel môj
Zní to jako: nekomplikovaný rock z 80. let

Online verze stránky: https://www.muzikus.cz/recenze/Tublatanka-Svet-v-ohrozeni~08~cervenec~2010/