Traband: Domasa

14.5.2010 | Autor: Leoš Kofroň

Indies Scope Records (46:09)
Skupina Traband je stále na cestě. Její hudební jízda však směřuje někam mnohem dál, než se kdysi dalo upachtěně dojet pověstným „bourákem“ z NDR, vzpomínku na něhož název kapely evokuje. Na desce Domasa (stejně jako na těch předchozích) se totiž jedná o pouť za poznáním sebe samého, hledáním smysluplných směrovek na životních křižovatkách a v neposlední řadě též o návrat k vlastním kořenům.
Leader souboru Jarda Svoboda očividně tíhne k dávným příběhům. Kromě vypravěčského potenciálu nachází v nich zpravidla i do dnešní rozhárané doby přenositelnou moudrost a snahu o harmonické souznění se světem přírody.
Úvodní píseň Indiáni ve městě, v niž je konfrontován dávný svět opravdových bojovníků, kteří se denně vydávali za obživou s jejich dnešními vrstevníky, jež „sedí znehybnělí s tvářemi ozářenými obrazovkami, posílají zprávy o ničem, odnikud a nikam a potom jedou v silných vozech zabíjet nudu“, představuje klíč k vyznění celého alba, i když to je pochopitelně po obsahové (ale i hudební) stránce mnohovrstevnatější a ne vždy zcela snadno uchopitelné. Prostřídávají se v něm poutavé příběhy o různých projevech a podobách lásky a smrti, ale též impresionistické obrazy krajin, které jsou zahaleny tu do vyloženě hitových, tu do složitě strukturovaných aranží, při jejichž poslechu si přijdou na své ctitelé folku, lidovky, rocku i punku. Jasný kandidát na tuzemské album roku.

Zlatý hřeb: Indiáni v městě, Kalná řeka
Zní to jako: Traband a jeho „návrat na kruhy své“

Online verze stránky: https://www.muzikus.cz/recenze/Traband-Domasa~14~kveten~2010/