Obstacles - Oscillate (EP)

23.1.2012 | Autor: Radek Pavlovič

DIY (25:21)
Jméno Obstacles vám možná něco říká. Dánské trio (ano, Niels-Peder kapelu opustil) má na zdejší scénu silné vazby a často se do Česka vrací. Nedávno vyšlo nové EP Oscillate. Stále jsou instrumentální, stále mathrockoví, stále kvalitní.

Jak se dočtete na jejich BandCamp profilu, po dokonale promyšlené a detailně vypiplané desce Dividual kapela cítila, že nutně potřebuje změnu. Chlápci proto spontánně složili čtyři písně a s polotovarem vyrazili do studia experimentovat. Ta změna je skutečně poznat z každé noty. Zatímco Dividual byla občas hodně temná, těžká a zašmodrchaná záležitost, z Oscillate je cítit uvolněná energie a spontánnost.

Nebudu tu ztrácet čas, takže to hned na začátku prásknu: první píseň Trajectory Of Loose Ends je podle mě největší hit, co kdy Obstacles napsali. Na začátek pár pazvuků z neznámé kytarové planety, první salvy Mortenových skvělých bicích a rozjede se skladba, která se bez zadrhnutí žene stále energicky kupředu a má geniálně jednoduché a chytlavé kytary. Prostě pecka! Trochu působí jako pocta art rockovým velikánům. Moje nejoblíbenější písnička posledních týdnů.

Zbylá trojice skladeb se trochu liší. Nastupují staří známí Obstacles. S vervou se tu pouštějí do destruktivních matematických vzorců. Obzvlášť uprostřed písně Supercollider zjistíte, že i epileptický záchvat má svou hudební podobu. Matematické nálože ale s lehkostí sobě vlastní kloubí s harmonickými ambientními plochami, jako kdyby snad zmíněné hudební postupy k sobě patřily odpradávna. Dočkáte se i překvapení v podobě jazz rockových prstolamů podepíraných saxofonem! Blázinec? Kdepak!

Podstatné je, že skladbami se jako tenká červená nit vine určitá základní myšlenka, takže se v té notové vichřici určitě neztratíte. Svým způsobem jsou to pořád obyčejné písničky. To mě na Obstacles fascinuje od prvního seznámení. Můžou zahrát jakkoliv psychopatickou kytaru a rozlámané rytmy, v hlavě vám stejně zůstane jen příjemná chuť kvalitní písničky. Celkově vzato pokud je tohle předkrm dalšího směřování Obstacles, nemůžu se dočkat, co bude hlavní chod.

Zlatý hřeb: Trajectory Of Loose Ends
Zní to jako: mathrock bez zbytečné exhibice, kde každý nástroj pracuje pro celek

Online verze stránky: https://www.muzikus.cz/recenze/Obstacles-Oscillate-EP~23~leden~2012/