Michal Pavlíček: Srdeční záležitosti

4.1.2011 | Autor: Petr Korál

Sony Music (60:58 + 41:25 + 40:31)
Nové (troj)album Michala Pavlíčka mělo být venku už někdy v roce 2008. Nakonec uzřelo světlo světa až na sklonku roku právě uplynulého, ovšem Pavlíčkovi se jeho až přehnaná pečlivost vyplatila. Výsledkem je totiž materiál, který až na několik výjimek (ne úplně ve všech zde zastoupených stylových polohách je Pavlíček skladatelsky a výrazově zcela jistý a náležitě suverénní) v podstatě nemá vyloženě slabých či zbytečných momentů.
Srdeční záležitosti podávají plastický obraz o jednom z nejvýraznějších českých kytaristů a zároveň tvůrců posledních třiceti let. Zachycují totiž skoro všechny tváře tohoto hudebního chameleona a workholika, ve veškeré jejich rozmanitosti a kontrastnosti. První CD je zpívané a víceméně čistě rockové, ovšem i k rocku Pavlíček přistupuje z různých stran a v jednotlivých nových písních lze zaslechnout odkazy na ledacos z jeho minulosti, od Pražského výběru přes Stromboli až po BSP. Jinými slovy – poťouchle potrhlou novou vlnu, tvrdý bigbít, art/prog rock i přívětivější písničkovou podobu. Řadu věcí si Pavlíček překvapivě nazpíval sám, ale přizval samozřejmě i hosty – výrazně přiložil ruku nebo spíš hlasivky k dílu zejména dosud nepříliš známý Radek-Josef Škarohlíd.
Disk č. 2 přináší instrumentální plus-minus rockové kompozice a dost možná jde o vrchol celého kompletu. Jsou totiž jedním slovem skvělé! Pro fajnšmekry opravdové pošušňání, nikoliv samoúčelná honička po strunách, jak se i mimořádně talentovaným kytaristům v podobných případech nezřídka stává. Ty skladby mají většinou obrovský drajv a „koule“ (nechybějí však ani poklidnější, melancholičtější kousky) a mám za to, že zpěv by v nich dost možná byl vlastně nadbytečný. Vynikne tak líp i mistrovství excelentní rytmiky stávajícího Pavlíčkova tria – basisty Martina Ivana a bubeníka Miloše Meiera.
Poslední cédéčko je pojato zdaleka nejkomorněji a zdaleka nejvíc „art“. Pavlíček na něm koketuje se symfonickou, elektronickou i semiakustickou hudbou a ani tady nescházejí proklatě silné momenty.

Zlatý hřeb: Uvidíme, Plot na nebi Part I, Třesavka
Zní to jako: povedená vizitka znamenitého kytaristy a skladatele