Jiří Schelinger: Jsem svítání

7.10.2002 | Autor: Petr Korál

Sony Music/Bonton (58:48)
Snaha zkompletovat 'nealbové' nahrávky Jiřího Schelingera je jistě chvályhodná. Ovšem doporučit lze jen obě rockové kompilace Holubí dům (1997) a Lupič Willy (1998). Poslech desky Švihák lázeňský (1999) už ctitelům Schelingera-hardrockera zkřiví tvář do bolestivé grimasy - a volné pokračování téhle třícédéčkové řady, které dostalo název Jsem svítání, je určeno opravdu jen nejskalnějším zpěvákovým obdivovatelům a hledačům všeho podivného a obskurního.

Až na dvě výjimky, jež kdysi vyšly na supraphonských singlech (jednou z nich je vtipný - ovšem pozor, Ringo Čechem odzpívaný - song Vivat Tonda Mahavišnu), jde o vesměs nevydané snímky převážně z archivu České televize, nahrané s Faraonem, Shut Up (později Skupina F.R. Čecha), Orchestrem Václava Hybše i dalšími tělesy. Pominu-li však známého Stavrose Niarchose a naprosto zapomenutou, téměř folkovou píseň Tam za městem, možná by bylo líp, kdyby dál v klidu dřímaly v archivech. Obzvláště takové bubblegumové píčoviny (dámy prominou, ale nelze jinak) a jiné zvrácenosti a hyperzhůvěřilosti, jaké ztělesňují popěvky Moje milá má strach z myší, Árie prérie, To nejsem já, Já fotím rád, Zahrada Čech (panebože, její slova jsou tak neskutečně pitomá,že snad stojí za slyšení!), Má milá, jsem tvůj nebo s Březovankou (!!) natočená Jitka tká. Za antivrchol celé kolekce pak nutno považovat 'společensky angažovaný' text Jana Krůty k písni Belfast v sedm hodin ráno - tomu tedy říkám perverze, fujtajksl! Hochy z Pravé IRA na vás! A to na cigáro do Katovny nechodím...

Odpočívej v pokoji, Jirko. Ať tak anebo tak, byl jsi skvělý zpěvák a vážně si nezasloužíš, aby tě někdo rušil z věčného rozjímání připomínáním různých šlápnutí vedle (i když jich bylo hodně).

Psáno pro: &musiQ 2002/09

Online verze stránky: https://www.muzikus.cz/recenze/Jiri-SchelingerJsem-svitani~07~rijen~2002/