Jiří Schelinger: Čas 51:71:81

31.3.2011 | Autor: Petr Korál

Supraphon (62:55 + 67:32 + 67:23)
Velmi precizně sestavený trojalbový výběr z tvorby Jiřího Schelingera vydaný u příležitosti jeho nedožitých šedesátin podává plastický obraz o tomto jedinečném umělci. Zpěvák se zcela charakteristickou barvou hlasu byl na jedné straně průkopníkem nefalšovaného hard rocku u nás, o čemž ale svědčily hlavně jeho koncerty (bohužel se nedochoval žádný zvukově kvalitní živý záznam a nejednou poměrně krotce znějící studiové nahrávky zdaleka nesvědčí o tom, že Schelinger byl inspirací i pro pozdější metalovou generaci), na straně druhé se v jeho repertáru nacházela také spousta vaty. Přesněji řečeno kolovrátkových popíkových popěvků s podobně nenáročnými, někdy vysloveně přihlouplými veršíky Františka Ringo Čecha.

Kolekce Čas 51:71:81 samozřejmě mapuje obě Schelingerovy zdánlivě schizofrenické hudební tváře, ale o něco větší důraz je naštěstí kladen na tu rockovou. A nejen tu tvrdě bigbítovou, neboť připomenuty jsou i překvapivě křehké, v podstatě folkrockové písničky z alba ...nám se líbí..., na nichž se zpěvákem spolupracovali muzikanté z Etc... a Marsyas.

Jak už bylo řečeno, výběr byl proveden opravdu dobře, respektive náležitě vypovídajícím způsobem. Z těch zásadnějších kousků osobně postrádám snad jen píseň Formule a pak některé předělávky, jimž je věnována část třetího disku. Víc než nějaké bubblegumové přitroublosti a pseudolegrácky by možná nepamětníky zaujaly Schelingerovy verze Heart Of Gold Neila Younga (Pojď) a A National Acrobat od Black Sabbath (s bizarním Čechovým textem Metro dobrý den pojatým jako hold stavitelům pražské podzemky). A když už se tu objevují i některé původně Jiřím Schelingerem zpívané věci v pozdějším podání jeho bratra Milana, možná nebylo od věci pro zajímavost zařadit i singl Zemětřesení / Strážci majáku (z chystaného, leč již nedokončeného alba Zemětřesení), který nedlouho po zpěvákově tragické smrti nazpíval Jiří Hopp.

Zlatý hřeb: těch je tu aspoň deset
Zní to jako: vzpomínka na jednoho nezaměnitelného zpěváka

Online verze stránky: https://www.muzikus.cz/recenze/Jiri-Schelinger-Cas-517181~31~brezen~2011/