Ihsahn – Eremita

6.10.2012 | Autor: Jan Simandl

Candlelight Records (58:11)
Ihsahn je bezesporu osobností, jakých na metalové scéně mnoho nenajdeme. Multiinstrumentalista, zpěvák, zakladatel vpravdě legendární black-metalové skupiny Emperor a již několik let také sólově tvořící hudebník. Vlastně jediný, kdo mě napadá na přirovnání, je Devin Townsend, v mnoha ohledech stejně geniální a nekonvenční. I jejich hudební vývoj je podobný; oba se cítili příliš svázáni domovskými kapelami, a tak raději tvoří na vlastní triko. Že si oba muzikanti rozumí, dokazuje i vzájemné hostování na deskách.

Novinková deska Eremita je podobně jako její předchůdkyně velmi pestrá a nápaditá. Ihsahn je mistr ve střídání různě rychlých pasáží, vzletných klávesových motivů, blackových riffů a temných, depresivních a melancholických úseků. Právě v těchto chvílích se hrdě hlásí ke své imperátorské minulosti; nenechte se ale zmást, Eremita rozhodně není black-metalové album. Celá desítka písní je velmi progresivně laděna a ovlivněna post-rockem či post-blackem, takže stylově nahrávku zařadit je prakticky nemožné. Různé nástrojové a melodické kudrlinky posluchače překvapí i po mnoha posleších, korunu několika skladbám nasazuje saxofon v podání Jorgena Munkebyho z Shining.

Celkově ve mně Eremita zanechává ten nejlepší možný dojem, protože takových desek vznikne jen několik do roka. Skvělé spojení tvrdého metalu a progresivních postupů, které lze doporučit prakticky každému zájemci o poněkud složitější hudbu.

Zlatý hřeb: vše
Zní to jako: prog-metalová lahůdka

Online verze stránky: https://www.muzikus.cz/recenze/Ihsahn-Eremita~06~rijen~2012/