Guns N’Roses: Chinese Democracy

22.12.2008 | Autor: Mikuláš Dohnal

Universal (71:12)
Ten mezek zrzavá do opravdu dokázal. Dovlekl tu káru až do konce a sousloví Chinese Democracy přestalo být slovníkovým ekvivalentem rčení „modré z nebe“. Už to samo o sobě by si zasloužilo aplaus, ale podstatné je, že jde v první řadě o velmi dobré album. Axl je možná magor non plus ultra, ale jako skladatelovi mu to pálí náramně. Album je samozřejmě zcela v jeho režii, takže občas se z toho návalu pompy a kytarově-klávesovo-smyčcových orgií trochu točí hlava, ale je jasné, že přesně takhle si to vysnil a zrealizoval. Včetně hyperpatetické This I Love.
Album má skvěle zvládnutou dramaturgii: od úvodních dramatických tónů titulní Chinese Democracy až po filmové finále Prostitute (zavřete oči a vidíte závěrečné titulky) jde o pečlivě a do posledního detailu vypilovaný tvar. Dravý nářez s promyšlenou strukturou (Shackler’s Revenge) střídá monumentální balada (Street Of Dreams), chytlavá zpěvná hitovka Better sousedí s variací na Civil War (Madagascar) a nikde člověk nemá pocit, že by se deska tříštila nebo lámala. Ano, občas Axlovi trochu ujela ruka s cukrem (zmíněná This I Love), místy je znát, že mu ve studiu chyběl oponent a někdy má člověk pocit, že desce ve vší milimetrově přesné vysoustruhovanosti chybí spontaneita. Dokonalý není nikdo – ani Axl, byť se o to celou silou své osobnosti snažil. Na své životní desce nicméně odvedl úctyhodný kus práce, která zasluhuje uznání, ať už si o jeho pracovních postupech a tempu myslíte cokoliv.

Zlatý hřeb: Better, Street Of Dreams, Madagascar
Zní to jako: oba díly Use Your Illusion dohromady plus něco navíc

Online verze stránky: https://www.muzikus.cz/recenze/Guns-N-Roses-Chinese-Democracy~22~prosinec~2008/