Dvouletá fáma: Studio 1983 & Live 1988

11.4.2002 | Autor: Petr Korál

Black Point (37:33 & 78:24)
Black Point především musí znovu dostat veřejnou pochvalu před nastoupenou čtenářskou jednotkou za svou neutuchající bohulibou snahu 'zabělovat černé díry' v historii předlistopadového českého rocku (a vlastně nejen rocku). A že si vzpomněl i na dnes už prakticky neznámou Dvouletou fámu, to stojí za dvojnásobné uctivé smeknutí! Přesto tenhle počin nepůsobí zcela šťastně. Důvodem je jeho 'schizofrenie'.

Chápu snahu vydavatele představit obě tváře DF. Jenže ta první, novovlnná, je kardinálně odlišná od té pozdější se samorostlým zpěvákem (či spíše recitátorem vlastních surrealistických básní) Radomilem Uhlířem. Šlo de facto o dvě naprosto rozdílné kapely, které spojoval jen totožný název a postavy dvou hudebníků... Osobně mi je o chlup bližší ta starší podoba. Nová vlna v podání DF měla hodně specifickou chuť, ať už šlo o vynalézavou a instrumentálně až překvapivě náročnou a zároveň precizně provedenou muziku, nebo o absurdnem a bláznivým humorem (v němž se však ukrýval nepoměrně vážnější podtón) naplněné texty. To, co už před bezmála dvaceti lety DF hrála, by možná i dnes leckomu přišlo jako navýsost progresivní či v nejlepším smyslu slova alternativní pohled na rockovou hudbu.

A to je právě ono: rockovou. 'Druhá' Dvouletá fáma totiž neměla (až na výjimky) s bigbítem v jakž takž klasickém pojetí už prakticky nic společného. Zůstala ovšem naprosto svébytnou záležitostí a některé Uhlířovy verše zavánějí skoro až genialitou. Dotyčný sugestivně přednáší do dost těžko uchopitelného a pro leckoho již opravdu obtížně stravitelného hudebního podkladu, tvořeného většinou jen kytarou a bubny. Dalo by se to přiblížit snad jen k některým kapelám z okruhu Rock In Oposition, brněnské alternativní scény nebo, jak je poznamenáno v bookletu, k Pere Ubu - ale právě že jen přiblížit. Ledacos napovídá i to, že z Dvouleté fámy posléze vykrystalizoval Quartet Dr. Konopného, postavený do značné míry na improvizaci.

Přesto oba disky něco spojuje: nezměrná ORIGINALITA. Nějakse z české scény čím dál víc vytrácí, potvora jedna záludná...

Psáno pro: časopis Rock&Pop 2002/04

Online verze stránky: https://www.muzikus.cz/recenze/Dvouleta-famaStudio-1983-Live-1988~11~duben~2002/