DEAD KENNEDYS: Mutiny On The Bay - Dead Kenedys Live! From The San Francisco Bay Area

18.12.2001 | Autor: Pavel Kára

Plastic Head Records/Maximum Underground (51:14)
Je pochopitelné, že vydávání všelijakých Best Of kompilací nebo live nahrávek provařených kapel je pro vydavatele silným lákadlem. Mnohdy stačí opravdu málo a nenasytná firemní kasička chrochtá blahem. Sázka na jistotu. Tak proč si lámat hlavu s pečlivým výběrem skladeb či nějakou hlubší koncepcí, vždyť se přece jedná o hvězdu, a ty se, jak dobře známo, prodávají samy. Naštěstí nic z výše uvedeného se Mutiny On The Bay netýká, ačkoli Dead Kennedys nepochybně jsou kapelou, která by se dala k podobným podrazům lehce zneužít, neboť její oblíbenost je především mezi punkery stále značná.

Deska, jak už napovídá podtitul, je záznamem živých vystoupení skupiny uskutečněných v letech 1982 a 1986 ve čtyřech klubech rozesetých v okolí sanfranciské zátoky. Na první poslech upoutá nosič až průzračně čistým zvukem. Uvážíme-li, z jakých let záznamy pocházejí, a že ne vždy byly podmínky pro nahrávání ideální, pak nezbývá než vzdát hold zvukaři. Například Kill The Poor se kvalitou zvuku vyrovná ostatním skladbám nahraným v klubech, i když byla pořízena během koncertu konaném v útrobách kalifornské univerzity. Hlavní zásluhu na tom má John Cuniberti, který se postaral také o vyčištění materiálu ve studiu. Písně byly vybírány podle nejlepšího možného klíče: hits only! Tím se z Mutiny On The Bay stává nefalšované best of album v živém provedení. Nebudete tudíž ochuzeni o klasiky jako Holiday In Cambodia, California čber Alles, Too Drunk To Fuck, MTV Get Off The Air, nebo Moon Over Marin, ale ani zbytek z celkem třinácti songů nejsou žádné laciné vycpávky, vše první jakost. Co naopak budete muset oželet jsou známé proslovy Jello Biafry, kterými vyplňuje pauzy mezi jednotlivými kusy. Rozhodnutí vypustit leckdy zdlouhavé monology je na místě, protože v tomto případě by pouze zbytečně tříštily proud muziky a ubíraly desce na plynulosti. Pro Biafru je ovšem mluvení k publiku minimálně stejně důležité jako zpěv, takže když se rozpovídá zhruba v polovině California čber Alles, nemějme mu to za zlé, řečnění prostě vychází z jeho přirozenosti. Všem milovníkům plamenné aktivistické rétoriky vřele doporučuji některou z mistrových desek mluveného slova. Otevírají spoustu témat k přemýšlení...

Mutiny On The Bay nabízí nejlepší skladby Dead Kennedys naživo a ve výborné kvalitě plus několik zajímavých fotek coby booklet. Je vámto snad málo?

Online verze stránky: https://www.muzikus.cz/recenze/DEAD-KENNEDYSMutiny-On-The-Bay-Dead-Kenedys-Live-From-The-San-Francisco-Bay-Area~18~prosinec~2001/