ATHEIST: Piece Of Time, Unquestionable Presence, Elements

26.10.2005 | Autor: Michal Husák

Relapse Records (67:54, resp. 67:39, resp. 65:39)
Legendární formace Atheist bez nadsázky předběhla dobu a dodnes se vyhřívá na pomyslném piedestalu progresivního technického death metalu. Počátek letošního září se stal slavnostním okamžikem pro fanoušky experimentálně precizní metalové muziky, kteří jistě nedají dopustit na Cynic, Pestilence či Death v pozdějších vývojových fázích. Pod záštitou Relapse Records se totiž objevily opulentní reedice tří alb, která po sobě Atheist zanechali během nedlouhé, ale o to výraznější existence na přelomu osmé a deváté dekády minulého století.
Už na debutu Piece Of Time (1989) naznačili zpívající kytarista Kelly Schaefer a jeho kolegové výraznou touhu průkopnicky posunout mantinely extrémního rocku do dosud netušených dimenzí. Brilantní souhra, nenasytné, ale důsledně disciplinované instrumentální orgie a dodnes vzácně slýchaná aranžérská nápaditost, to vše zatím oddaně sloužilo důraznému, agresivně deathmetalovému celku. Dvojka Unquestionable Presence (1991) vznikala v těžkých psychických bolestech. Kapela po tragické autonehodě ztratila nesmírně talentovaného a autorsky plodného baskytaristu Rogera Pattersona. Materiál, který se v podstatě stal jeho odkazem, již byl výrazně nasáklý jazzovými prvky. Výrazové prostředky (aniž by se vytrácela údernost) jsou stále sofistikovanější a pro příznivce avantgardního, leč stále extrémního rocku je tento opus vrcholem tvorby Atheist. Opojné melodie se prolínaly s jedinečnými rytmickými strukturami a čarokrásně pestrými doplňujícími náladotvornými prvky. Labutí píseň v podobě alba Elements (1993) posunula znění kapely do poněkud odlehlých končin. Ke stále rafinovanějším experimentům inklinující Schaefer vmíchal (spolu s výrazně pozměněnou sestavou) do poněkud odlehčenějších kompozic vedle stále integrálněji prosakujícího moderního jazzu i ozvěny flamenca či samby. Atheist se rozloučili vpravdě mistrovským progresivním dílem a v této souvislosti nezbývá než připomenout, že spekulace o reunionu neutuchají ani po více než deseti letech. Všechny disky jsou vybaveny vydatnou porcí bonusů, často naprosto unikátních - mj. dema ze zárodečné fáze kapely pod názvem R.A.V.A.G.E, různé předprodukce a rozhlasové záznamy.

bonusy...
Zlatý hřeb: -
Zní to jako: zvuk metalových dějin