přihlášení uživatele
přihlásit trvale na tomto počítači
vyhledávaní

ostatníŽánrové ceny Anděl 2003

7.3.2004 | Autor: redakce | sekce: publicistika
20. března budou ve Společenském sále Kongresového centra v Praze vyhlášeny výroční ceny Akademie populární hudby Anděl 2003. V září převzala pořádání ceremoniálu agentura Petarda Production a zdá se, že nové koště zatím dobře mete.
Již 3. února vyhlásila nominace vždy tří nejlepší v každé kategorii (s výjimkou, o které je řeč v P.S.), a to i v žánrových, čímž dosáhla prvního rekordu. Dosud se ještě nestalo, že by hudbymilovný národ znal jména nominovaných skoro padesát dnů před vyhlášením vítězů. Obvykle se vyhlašovala pár dnů před ceremoniálem.

Boj velkých
Ale což, alespoň je o čem přemýšlet a vyhlášení cen se stává opravdovou hrou pro ty s pevnými nervy. Doba od vyhlášení nominací po vyhlášení vítězů je dost dlouhá na to, aby se manažeři či gramofonové firmy pokusili zalobbovat ve prospěch svých oveček. Je to legitimní, tenhle druh podsouvání nějakého jména komusi "důležitému" je koneckonců známý i z politiky.
Tentokrát to ale nebude tak složité. Pohled více než tří stovek akademiků, kteří na výzvu prezidenta APH Petra Šišky v prvním kole reagovali, dal zapravdu systémovému snažení společností Sony Music/Bonton v řadě první a EMI v řadě druhé. Jejich stájoví koně nominacím vládnou a Sony Music/Bonton se dokonce dvakrát stalo, že mezi třemi nominovanými byli jenom jejich reprezentanti: nakoukněte do kategorií Nejlepší zvuková nahrávka a Nejlepší obal.
Příjemné jsou i dvě nominace pro Indies Records za Radůzu, aby tatáž společnost v podstatě ovládla nominace v žánrových kategoriích. Vydavatelské společnosti BMG a Warner Music letos ostrouhaly.

Potyčky malých
Mimo zájem médií stojí už tradičně žánrové ceny. Letos přitom mají velké ambice. Byť jejich vítězové nebudou vyhlášeni v přímém televizním přenosu (který zase po čase poběží v České televizi), bude kolem nich rušno o pár hodin dříve rovněž v Kongresovém centru, kde se vyhlásí, předají a natočí, aby mohly posléze běžet v televizním vysílání.

Jejich průběh kopíruje ceny hlavní, má jenom svůj vlastní život. Vloni listopadu byly vytipování šéfové jednotlivých stylových kategorií v žánrových cenách. Pro oblast Hard Heavy byl osloven redaktor tohoto časopisu Michal Husák, pro Folk Country šéfredaktor stejnojmenného časopisu Michal "Jupp" Konečný, pro Jazz Blues a World Music další šéfredaktor, vám dobře známý Tomáš S. Polívka, pro Dance Hip-hop publicistka Jana Kománková a pro Alternativní scénu erudovaný Alex Švamberk.

Jejich úkolem bylo oslovit odborníky v daném žánru bez ohledu na to, zda jsou či nejsou členy Akademie populární hudby, a požádat je o zaslání jednoho jména umělce, který byl z jejich pohledu v dané kategorii vloni nejpracovitější. Připomeňme, že tzv. akademický rok trvá od 30. 9. 2002 do 31. 12. 2003. V tomto období se směli oslovení pohybovat.
V každé kategorii bylo osloveno kolem patnácti (a více) odborníků, výsledky prvního kola zpracovali šéfové jednotlivých sekcí do konce ledna, aby mohly být vyhlášeny spolu s nominacemi v hlavních kategoriích.

Momentálně probíhá kolo druhé. Osloveni jsou stejní odborníci, kteří vybírají ze tří nominovaných a hledají mezi nimi ideálního vítěze. Jejich tipy se dosud nezveřejnily, ani na internetových stránkách Akademie populární hudby. Důvod je nasnadě: vzhledem k tomu, že pro každou sekci je odborníků jenom několik, mohlo by snadno dojít k ovlivňování. Jejich hlasování bude zveřejněno po vyhlášení cen.

Z historie žánrových cen
Hudební ceny v tehdejším Československu se poprvé udělovaly v roce 1992. Jmenovaly se Výroční československé hudební ceny a odměnou pro vítěze byly ušaté figurky v čepicích. V letech 1993 - 1996 se akce jmenovala Gramy, jenomže po protestech ze Spojených států, které vcelku logicky obvinily vyhlašovatele, že porušují copyright, musela být muzikantská slavnost přejmenována. Ideální název se hledal prakticky až do roku 2002, kdy zdomácněl Anděl.
V roce 1991 se žádná žánrová kategorie nevyhlašovala. Historicky první českou hudební akademii založili Radim Smetana a Julius Kinček a přizvali do ní 480 členů. Producentem roku se podle nich stal Kinček. Poprvé se ozvaly hlasy, že by bylo dobré chovat se seriózně. Mnohokrát se pak opakovaly.

Na Gramy 1992 (konalo se v březnu 1993 v divadle ABC v Praze) byly uděleny první žánrové ceny. Jazzovou dostal Jiří George Mráz, Osobností folku a country by zvolen Robert Křesťan.
Chytlo se to a hned příští rok už pětiset padesátičlenná akademie volila opět Jazzovou osobnost (Karel Růžička) a totéž mezi folkaři a countrysty (bratři Nedvědové, jak jinak).

Obě kategorie byly mezi hlavními zachovány i další rok, kdy tu první ovládl jazzman Rudolf Dašek a druhou písničkář Vlasta Redl. Na Gramy 1995 se už ale vyhlašovala pouze kategorie Folk ĺCountry. Radost měli bratři Ebenové. Ten rok se ceremoniál poprvé vysílal přímým přenosem na ČT1.

Zlom přinesly České gramy 1996. V hlavních cenách se objevily kategorie Folk (bratři Ebenové), Country (Robert Křesťan), Střední proud (Ilona Csáková), Pop-rock (Buty), Taneční hudba (Chaozz), Alternativní scéna (Iva Bittová), Jazz (Ondřej Havelka) a dokonce Lidová a dechová hudba (Šlapeto). Z dnešního pohledu je jasné, že se tehdejší stošedesátičlenná akademie neskládala právě z progresivistů, ale to, co nás zajímá, sice žánrové ceny, bylo na světě!
Pro zajímavost si prozraďme, že v Cenách Hudební akademie 1997 získali prvenství v Hard Heavy Kabát, ve Folku Nohavica a v Lidové a dechové hudbě opět Šlapeto, stejně jako rok poté. Pak už byla tato kategorie pro jistotu zrušena, protože Šlapeto se nebylo možné zbavit.

Sexy Dancers vyhráli Taneční hudbu v Cenách Akademie populární hudby 1998, Folk opět Nohavica a aby se to nepletlo, Country Robert Křesťan. O rok později si to ve stejné kategorii zopakoval s Druhou trávou, v Hard Heavy stanul nejvýše Arakain a na Taneční scéně dominovali Ohm Square.

Dosud největší skandál historie výročních cen se rovněž týkal žánrových sekcí. Při Andělech 2001 byla v kategorii Folk omylem vyhlášena jako vítěz skupina Jablkoň, přičemž šéf sekce, Michal "Jupp" Konečný jasně věděl, že po jeho součtu vyhrála Zuzana Navarová a KOA. Chybu udělal šéf žánrových šéfů Vojtěch Lindaur, který výsledky špatně opsal.

Na dotaz, jestli se jí omyl dotkl, Navarová odpověděla: "Naprosto ne, nejsem soutěživý typ. To, co mě v mé profesi nejvíc těší, jsou živé koncerty se skupinou KOA."
Michal Němec z Jablkoně na případ reagoval takto: "Nejdřív mě to lehce zarazilo a říkal jsem si: 'Á, zase bordel na světě!' Pak jsem si ale uvědomil, že se nic moc nestalo. Překvapilo mě, co se kolem toho dělo, jaký skandál se z toho dělal. Problém s námi a Zuzkou byla spíš nepozornost."

Uvidíme. Třeba nás největší skandál v Andělech teprve čeká.
Anebo už se letos konečně blýskne na lepší časy?

P.S.: V letošní kategorii Alternativní scéna je nominováno pět jmen. Způsobeno je to tím, že tři adepti měli shodný počet hlasů. Akademie rozhodla, že šanci poprat se o vítězství dostanou v tomto případě všichni.

Nominace k vyhlášení cen Akademie populární hudby Anděl 2003
Skupina roku:
Kabát, Monkey Business, Support Lesbiens
Objev roku: Divokej Bill, Maya, Radůza
Album roku pop: Lucie Bílá - Jampadampa, Kryštof - V siločarách, Monkey Business - Resistance Is Futile
Album roku rock: Divokej Bill - Mezi nima, Kabát - Dole v dole, Oskar Petr - Fabrica Atomica
Zpěvačka roku: Lucie Bílá, Lenka Dusilová, Radůza
Zpěvák roku: Dan Bárta, Petr Muk, Jaromír Nohavica
Skladba roku: Chinaski - 1970, Jaromír Nohavica - Milionář, Support Lesbiens - Sweet Little Something
Videoklip roku: J.A.R. - Jsem pohodlný, Kabát - Dole v dole, Monkey Business - Intercooler
Nejlepší zvuková nahrávka: Dan Bárta - Entropicture, Lucie - Lucie v opeře, Monkey Business - Resistance Is Futile
Nejlepší obal: Dan Bárta - Entropicture, Jaromír Nohavica - Babyblon, Monkey Business - Resistance Is Futile
Promotér roku: DSmackU, Interkoncerts, Pink Panther
Nominace v žánrových cenách
Hard & Heavy:
Animé, Beltaine, Endless
Folk & Country: Zuzana Navarová a KOA, Jaromír Nohavica, Radůza
Jazz & Blues: Irena Budweiserová, Eggnoise, Jaromír HonzákWorld Music: Gulo čar, Tomáš Kočko, Marcipán
Dance & Hip-hop: Ecstasy of St. Theresa , Ecson Waldes, Juanita Juarez
Alternativní scéna: Deverova chyba, Esgmeq, MCH Band, Maraca, OTK


Psáno pro: časopis Rock&Pop 2004/03

Online verze stránky: http://www.muzikus.cz/publicistika/Zanrove-ceny-Andel-2003~07~brezen~2004/

Komentáře

celkový počet: 1

Miloš Štěpař  Kabát-prokletí české hudební scény

     
 
 
&;

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.