Muzikus.cz homepage
přihlášení uživatele
PŘIHLÁŠENÍ UŽIVATELE JE ZRUŠENÉ
vyhledávaní

ostatníRegina Spektor - Mezi Moskvou a New Yorkem

25.8.2009 | Autor: Jaroslav Riedel | sekce: publicistika

 fotogalerie
Regina Spektor možná není zrovna nejprodávanější hvězdou světové populární hudby, ale už to tak bývá, že zájem publika občas nesklidí originální osobnosti, ale prefabrikované produkty hudebního byznysu. Též by nebylo dobré význam její tvorby přeceňovat; dějiny populární hudby přinesly řadu ještě talentovanějších písničkářek. Navíc dnes není snadné vymýšlet něco opravdu nového. Regina Spektor však desku od desky zřetelně roste a můžeme se od ní ještě mnohého dočkat: koneckonců jí není ještě ani třicet a nové album Far je zatím jejím nejlepším.

Do devíti v Sovětském svazu

Narodila se roku 1980 v Moskvě v rodině ruských židů, která měla silný vztah k hudbě: matka učila na konzervatoři, otec byl amatérský houslista a profesionální fotograf. Už jako dítě se Regina učila hrát na klavír a zároveň poslouchala rockovou hudbu z nahrávek, které pracně sháněl její otec. Když v Sovětském svazu pokročila perestrojka natolik, že se uvolnil pohyb osob a zvláště židé dostávali možnost emigrovat, Spektorovi na nic nečekali a „zemi, kde zítra již znamená včera“ opustili. Napřed odešli do Rakouska, pak do Itálie a nakonec se usadili v New Yorku.

To se psal rok 1989, doba velkých politických změn. Reginu v té době ale zajímal jen klavír a emigrace kontinuitu jejího hudebního růstu samozřejmě narušila - nástroj si s sebou vzít nemohla. V New Yorku nicméně cvičila na nástroj v místní synagoze a pak začala studovat klasický klavír u profesorky, která učila na Manhattan School of Music. Vedle vážné hudby Reginu Spektor však bavil i hip hop nebo punk, pak se seznámila s tvorbou renomovaných písničkářek jako Joni Mitchell nebo Ani DiFranco, a to v ní posílilo touhu skládat písně. Kompozici ostatně studovala i na konzervatoři.

Od klasických základů k popu

První dvě alba si vydala vlastním nákladem a prodávala je na koncertech. To první vyšlo v roce 2001 a jmenovalo se 11:11, druhé mělo prajednoduchý název Songs a vzniklo v následujícím roce. Není divu, že se v jejích písničkách zřetelně projevilo rodinné zázemí s prvky židovské a ruské hudby a uplatnila i své klasické vzdělání. Ale podstata její tvorby je spíš folková (někdy bývá zařazována do škatulky „anti-folk“) a písničky často vznikaly v rozdílných stylových pojetích,spíš spontánně než s nějakým složitým tvůrčím záměrem.

Regina Spektor zpívá samozřejmě anglicky, písně ale občas obohacuje citacemi z jiných jazyků - nejčastěji ruštiny, ale také z francouzštiny. Třeba v písničce Apres Moi je část básně Borise Pasternaka. Její repertoár byl vždy založen na vlastních písních, jakkoli občas na koncertech zpívá i skladby od Leonarda Cohena nebo Madonny a nedávno natočila pro kampaň Amnesty International písničku Real Love od Johna Lennona (najdeme ji na albu Instant Karma: The Amnesty International Campaign To Save Darfur).

Cesta k popularitě

Na prvním koncertním turné, které absolvovala, předskakovala skupině The Strokes. To bylo v roce 2002. Samostatné turné poprvé odehrála o čtyři roky později, krátce po vydání alba Begin To Hope. Tahle deska jí přinesla překvapivou popularitu nejen v USA, ale postupně i v Evropě a také v Austrálii. Ještě předtím však vyšlo album nazvané provokativně Soviet Kitsch. Regina jej připravovala ve vlastní produkci, stejně jako ty předchozí, nakonec však vyšlo u velké firmy Sire (spadající pod Warner Music). Větších prodejů však dosáhlo až později, kdy vyšlo v návaznosti na úspěch desky Begin To Hope.

Regina Spektor možná jako skladatelka není z nejoriginálnějších, neboť ty melodie každou chvíli něco připomínají, ani se nedá říci, že by její pěvecké umění patřilo k výjimečným. A stylově se běžnému americkému popu též zvlášť nevymyká. Přesto Reginu Spektor můžeme zařadit k pozoruhodným osobám současné popové scény. Zatím se ani moc nesnažila natáčet dokonalá alba, ale jistá neumělost v jejím případě nepůsobí jako zápor a zůstává neodmyslitelnou součástí důvěryhodně působícího celku. Album Far je ovšem dalším velkým krokem vpřed: Regina na něm zní daleko rafinovaněji, písně jsou do detailů propracované a je z nich cítit opravdová osobnost.

Zajímavosti:

Na albu Far spolupracovala Regina Spektor hned se čtyřmi producenty. David Kahne se už před třemi lety podílel na albu Begin To Hope, Garret „Jacknife“ Lee dříve nahrával s R.E.M. či U2, Jeff Lynne byl vůdčí osobností skupiny Electric Light Orchestra a podílel se na řadě důležitých desek, včetně spolupráce se třemi členy Beatles na písničkách z Lennonovy pozůstalosti. A čtvrtý producent, Mike Elizondo, pracoval s Fionou Apple a skupinou Maroon 5. Album má i svou speciální edici s bonusovými skladbami Time Is All Around a The Sword & The Pen plus DVD s několika klipy.

Fotogalerie:

Psáno pro: časopis mGuide 2009/08

Online verze stránky: https://www.muzikus.cz/publicistika/Regina-Spektor-Mezi-Moskvou-a-New-Yorkem~25~srpen~2009/

Komentáře

celkový počet: 0

Buďte první...


 
 
 
&;

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.