ostatníJoy Division Tribute Night, Praha, 22. 4. 09

27.4.2009 | Autor: Adam Vopička | sekce: živě

K post-punkové partě z Manchesteru Joy Division se dnes i po skoro třiceti letech od jejího zániku odkazuje snad každá druhá „kytarovka“. Jeden z dubnových večerů v prostoru La Fabrika v pražských Holešovicích hostil akci věnovanou právě jí a jejím fanouškům.

Úvod večera měl podle plánu patřit projekci dva roky starého dokumentárního snímku režiséra mnohých videoklipů Granta Gee, minimalisticky nazvaného Joy Division. Bohužel se díky technickým problémům se zvukem tato projekce nezdařila, což nejeden z návštěvníků slušně zaplněného sálu nesl s nelibostí. Na druhou stranu je třeba ocenit ochotu pořadatelů, kteří v ten moment nabídli navrácení vstupného. Koncert holandské Joy Division tribute kapely nazvané příznačně Closer to Curtis tak každopádně mohl začít o nějaké dvě hodiny dříve.

S tribute kapelami, revivaly a podobnými pokusy oživit – v tomto případě doslova – na koncertě hudbu někoho jiného, je samozřejmě trochu problém. Ten vězí v tom, že když se někdo pokouší ze všech sil do puntíku napodobit svůj vzor, může to působit trochu pateticky. U Closer to Curtis mě takový rozpačitý pocit přepadl hned v momentě, kdy po instrumentálním intru úvodní Dead Souls přišel na pódium frotman Erny Green. Všechny pohyby přesně podle šablony Iana Curtise, stříhání rukama jako vystřižené z živých záznamů kapely nebo z filmu Control Antona Corbijna, nezbytná proprieta v podobě cigarety – to všechno na mě ze začátku působilo přehnaně škrobeně. Po zhruba třech kouscích mě ale tento pocit začal pozvolna opouštět. Asi to bylo tím, že takové věci člověk prostě po nějaké době přestane řešit, je rád, že slyší skladby, které od původní kapely – když nepočítáme „coververze“ od New Order – nikdy nemohl slyšet a neuslyší. Closer to Curtis navíc koncert odehráli jak se patří precizně a ocenit je třeba i solidní zvuk.

Setlist byl jak jinak než průřezem tvorbou Joy Division, od No Love Lost z EP An Ideal For Living po singly Transmission nebo Atmosphere. Úplný konec dle očekávání patřil bezkonkurenčně nejprovařenějšímu kousku z repertoáru, tedy Love Tears Us Apart. A i když po jejím skončení se publikum snažilo vytleskat kapelu zpět na pódium, živá retroshow už skončila a zbývala už jenom reprodukovaná hudba z DJského pultu.

Joy Division Tribute Night, Praha - La Fabrika, 22. 4. 09
Online verze stránky: https://www.muzikus.cz/zive/Joy-Division-Tribute-Night-Praha-224-09~27~duben~2009/