Muzikus.cz homepage

ostatní10 nejlepších hip hop desek všech dob podle Karla Veselého

25.3.2008 | Autoři: Ivan Ivanov, Karel Veselý | sekce: publicistika
Karel Veselý je jedno z nejvýraznějších jmen nové generace českých hudebních publicistů a jeho články a příspěvky budete nejspíš znát z tiskovin jako jsou Lidové noviny, HisVoice, Respekt, Reflex, Street, Report, Nový prostor, Filter, Instinkt, anebo internetových musicserver. cz a novinky.cz, kde před sedmi lety začínal. Ovšem středobodem jeho psaní je jeho blog na adrese www.karlmuzziklab. blogspot.com., kde můžete najít i Karlem připravené audio podcasty, které jsou ze stránky ke stažení.

Pamatuješ si na první hip hop desku, kterou sis zamiloval?
Beastie Boys – Ill Communication a Cypress Hill – Black Sunday. První mě bavili víc a platí to dodnes, na druhé straně ale Insane In The Brain je asi vůbec první rapová skladba, kterou jsem si opravdu zamiloval.

Co ty osobně považuješ za první českou hip hopovou desku?
Na to není jednoznačná odpověď, protože podezřelých je víc. Prvním českým rapperem byl patrně Lesík Hajdovský, který se skupinou Manželé natočil už v roce 1984 demonahrávku Jižák. Stejně důležití jsou Piráti z Hradce Králové, kteří míchali rap a metal po vzoru raných Beastie Boys těsně před revolucí.

Domníváš se, že hip hop se může ještě někam posunout a dál vyvíjet?
Určitě. Jedna ze silných vlastností hip hopu je schopnost vsakovat do sebe nejrůznější hudební vlivy a přetvářet je do nové podoby.
Pokud bude nějaký materiál, který může hip hop použít (nebo zneužít), bude se posouvat dál a dál. Otázkou samozřejmě je, jestli to ještě někoho bude zajímat. Bohužel v Americe je hip hop momentálně takový byznys, že se veškerý vývoj pod tlakem diktátu prodejnosti v podstatě zastavil. Naopak velkou nadějí jsou lokální scény v chudých částech světa, kde místní rappeři mají ještě co říct. Jako studijní materiál doporučuji album Kala londýnsko-srílanské rapperky M.I.A., což je takový manifest „světoobčanského“ hip hopu.

O čem krom hip hopu píšeš rád a co tě v současné muzice baví a zajímá?
Baví mě londýnský dubstep, který v sobě nahromadil obrovský kreativní potenciál. Sleduji nové vývojové cesty v metalovém undergroundu, kde se dějí neuvěřitelné věci, dále minimal techno, experimenty na poli hlukové hudby, ambient, breakcore. Klidně i komerční r’n’b, což je moje stará láska a americký indie rock.


10 nejlepších hip hop desek všech dob podle Karla Veselého:

WU TANG CLAN - Enter the Wu-Tang (36 Chambers) (1993)
Dost možná nejvlivnější hiphopové album 90.let. Pro Wu Tang Clan je rap pouliční bojové umění, kde kopance nahrazují smrtelně nebezpečné tekuté meče rýmů. Minimalistický podklad je utkaný ze samplů z kung-fu filmů a starých zaprášených soulových desek a dodnes z něho mrazí v zádech. Každý z devíti rapperů se později dočkal úspěšné sólové kariéry, na této desce je ale ještě slyšet jak moc jsou hladoví po mikrofonu.


BEASTIE BOYS - Paul's Boutique (1989)
Než se zpřísnila pravidla používání samplů, býval hip hop uměním kreativní krádeže. Dnes už si každý producent dobře rozmyslí, jestli mu ukradený kousek cizí skladby stojí za použití a riskování případné žaloby. Hip hop postavený na svobodném brakování zemřel na začátku 90.let a jeho památníkem navěky zůstane Paul's Boutique. Je to výlet po New Yorku s třemi bělošskými sprosťáky za mikrofonem a díky nenechavým rukám producentů The Dust Brothers i hudební historií. Každá skladba obsahuje minimálně deset samplů a když nahrávací firma musela zpětně doplatit všechny poškozené, dostali se nakonec do mínusu.


MISSY ELLIOTT - Miss E... So Addictive (2001)
Producent Timbaland je klíčovou postavou hip hopu posledních deseti let a je zodpovědný za infiltraci urban zvuku do popu. Dávno předtím, než začal psát hity pro Justina Timberlake a Nelly Furtado točil futuristický hip hop s Missy Elliott. Nebáli se použít rytmy panjabské bhangry s bubínky dhol, techno nebo drum'n'bass. Toto album zahájilo trend, který smazává rozdíly mezi hip hopem a taneční hudbou.


OUTKAST - Aquemini (1998)
Hip hop z amerického jihu dominuje žánru posledních několik let. Dirty south, jak říkají rappeři, má spoustu lokálních podob, ale první, kdo ho dostal do žebříčků byli atlantští OutKast. Velké hity a ceny Grammy přišly až později, Aquemini je nejsevřenější a nejvyrovnější kolekce z časů, kdy mimozemšťan Andre3000 a sedlák BigBoi ještě drželi pohromadě.


PSH - Repertoár (2001)
Nebyl bych patriot českého hip hopu, kdybych do seznamu nezařadil i jedno domácí album. Repertoár PSH možná z dnešního pohledu zní trochu naivně, ale ta deska byla na úplném začátku opravdového rapu v češtině. Kontrast mezi živelným Orionem a intelektuálem Wladimirem518 doplňují jazzem nasáklé beaty DJ Wiche, které dnes suplují "starou školu" českého rapu.


PUBLIC ENEMY - It Takes a Nation of Millions to Hold Us Back (1988)
Co s albem, ze kterého si po vypnutí zapamatujete jen zvuk policejní houkačky? Chuck D je prorok násilného povstání Afro-američanů proti bělošskému útlaku a hudba jejich druhé desky je maximálně agresivní a znepokojující. Public Enemy byli asi jediná hudební skupina, která zaměstnávala vlastního odborníka na politickou propagandu, o něco podstatnější je ale práce producentského týmu The Bomb Squad, kteří lepí instrumentální podklad z desítek neotesaných a často i uši trhajících zvukových útržků.


THE STREETS - Original Pirate Material (2002)
Nejzajímavější věci se v současném hip hopu dějí mimo hranice USA. Lokální scény se dávno osamostatnily a každá z nich přinesla něco svébytného. Jiný rap se dělá v Londýně a jiný v Brasil City. Angličan Mike Skinner alias The Steets je velký originál, svým albovým debutem oživil sílu hip hopu jako umění vyprávět příběhy o životě na okraji společnosti a dokázal, že rapper nemusí být nutně gangster z ulic New Yorku, ale klidně i kluk, který tráví celé dny přes svojí Playstation.


N.E.R.D. - In Search Of... (bootleg) (2001)
Skupinu N.E.R.D. hiphopových producentů Pharrella Williamse a Chada Hugo (alias hitová fabrika The Neptunes) provází smůla a nepochopení nahrávací společnosti. Své první album museli po intervenci šéfů přetočit s rockovou skupinou, aby prý v žebříčcích nekonkurovali svým vlastním skladbám lukrativnějším klientů. Původní verze je ceněný bootleg a N.E.R.D. na ní naplno rozehrávají špinavý elektronický funk, jehož zvuk dominoval jeden čas éteru hiphopových stanic.


DJ SHADOW – Endtroducing..... (1996)
Hip hop bez rapperů? DJ Shadow přesvědčil všechny pochybovače s touto deskou, která je kompletně sestavená z útržků cizích skladeb. Koláže disponují nevídanou paletou nálad a nevyplatí se je poslouchat bez sluchátek. Shadowa jsem viděl i na živo na koncertě a způsob, jakým z drážek vinylů tvořil nové skladby mi bral dech.


JAY-Z - MTV Unplugged (2001)
Někdo říká Tupac, jiní Notorious B.I.G., když se ale zeptáte na jméno největšího rappera všech dob mě, odpovím, že je to Jay-Z. Snad je to tím, že jsem narozdíl od jeho dvou mrtvých kolegů mohl sledovat jeho cestu od začátků až na absolutní vrchol. Ten přišel v roce 2001, kdy po skvělém albu Blueprint přijal pozvání do prvního (a asi i jediného) hiphopového MTV Unplugged a společně s živou kapelou výtečných The Roots předvedli všechny hity.

Psáno pro: časopis mGuide 2007/12

Online verze stránky: https://www.muzikus.cz/publicistika/10-nejlepsich-hip-hop-desek-vsech-dob-podle-Karla-Veseleho~25~brezen~2008/

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.