Please The Trees - A Forest Affair

Please The Trees - A Forest Affair Please The Trees - A Forest Affair

Please The Trees je kapela nad věcí. A i když kapela česká, tak hlavně kdesi nad českou scénou. Kapela s velkými ambicemi, které ovšem, na rozdíl od jiných domácích kapel, nejsou jen planými řečmi, ale naopak se začínají naplňovat. K tomu, aby se člověk dostal výš, je někdy třeba kráčet přes mrtvoly. Světí účel prostředky?

„Každý si může vytvořit vlastní svět, ve kterém si určuje pravidla,“ stanovil si Václav Havelka, obměnil sestavu kapely a Please The Trees „konečně definovali svou identitu“. To je pravda, tato deska je sevřenější a celistvější než ty dvě předchozí, Inkalesh (2010) a Lion Prayer (2008). Jenomže je sevřená možná až moc. Nové, psychedeličtější melodie jsou samy sobě jen neustálými variacemi (texty to bohužel moc nespraví, Havelka je přece jen spíše muzikant než básník). Kapela se tak stala mistrem jedné struny, jednoho vnitřního naladění, a to nese své plusy i mínusy. Dokážete-li se do tohoto naladění správně vcítit a přijmete-li ho, dostane se vám nevídaně hlubokého hudebního požitku.  Je-li vám ale taková vlna nálady cizí, pak vás bude A Forest Affair po chvíli nudit.

Obecně je album stavěno spíše jako jeden celek, o výrazných rozdílech mezi jednotlivými skladbami mluvit moc nelze. To by nemuselo ale být na závadu, jenomže některé skladby působí zbytečně roztahaně (Getting Ready, When You Are Lost). Nezaškodilo by velice neúprosně krátit. Atmosféru dokreslující strašidelná instrumentálka Sleep, v níž jakoby se zkušebnou proháněl průvan, by tu nakonec taky být nemusela.

Po dlouhých, do sebe zahleděných skladbách, se závěrečná veselá, skoro až písničkářská Paint This City Green jeví jako cosi z jiného světa. Právě tady je ale patrné, že razantním zúžením hudebního záběru, který charakterizuje předešlé minuty desky, Please The Trees zbytečně zahodili svoje další přednosti. Na druhou stranu, umění je do jisté míry právě od toho, aby si umělci dělali to, co budou chtít. A Please The Trees jsou skutečně ti poslední, kteří si nechají do své hudby nepovolanými mluvit. Přes všechny výše uvedené výhrady je A Forest Affair velice pozoruhodná nahrávka, v našich končinách (ale asi právě jen v našich končinách) špičková a neobvyklá.

Zlatý hřeb: She Made Love to the Moon

Zní to jako: psychedelicky rozvláčné krasosmutnění se stínem Ameriky v zádech

Vydavatel: Starcastic records