Rock'n'roll očima Alice Coopera
23.1.2004 | Autor: Ilja Kučera ml. | sekce: publicistika
Between High School & Old School se jmenuje druhá písnička na zbrusu novém albu The Eyes of Alice Cooper. Název tohoto pořádně hardrockově vybroušeného rockabilly by ovšem klidně mohl sloužit jako krédo nebo společný jmenovatel celé Cooperovy desky. Extravagantní legenda amerického rocku se na ní totiž po předchozích výletech do temného světa futuristických metalových vizí vrátila k tomu, co je jí nejvlastnější. K říznému, poněkud sarkastickému rock'n' rollu, k syrovému glam rocku s poněkud dekadentní pokřivenou osobitou optikou. K muzice s jakou Cooper začínal, s níž se proslavil a jaká mu i na stará kolena sluší nejvíc.
"Kdo by nechtěl dělat s Alice Cooperem? Na téhle desce je spousta vynikajících věcí, zahraných vynikající kapelou a zazpívaných vynikajícím zpěvákem, který je navíc jednou z opravdických ikon rokenrolové historie. Může být něco lepšího než tohle?"Přesně tyhle otázky si položil a zodpověděl jednačtyřicetiletý americký producent Mudrock, pod jehož vedením se Cooperova novinka na prahu letošního léta zrodila, aby na prahu podzimu spatřila světlo světa. Na desce najdete třináct původních skladeb, vesměs patřičně sloganovitých, glamrockových vypalovaček, které by se neztratily ani v konkurenci skladeb Cooperovy zlaté éry počátku sedmdesátých let, ani v době jeho neméně zlatého comebacku na přelomu osmé a deváté dekády. Všechno se tu nese v typicky cooperovském duchu. Například za hitovku Novocaine by se jistě nemusel stydět ani Bryan Adams, přičemž Cooper v nosném, zpěvném refrénu poťouchle konstatuje "Když se mě dotýkáš/když mě objímáš/když mě líbáš/necítím vůbec nic." Po diskutabilním vizionářství na albech Brutal Planet a Dragon Town je prostě opět tím starým Alice Cooperem se vším co k němu neodmyslitelně patří. Přiznává, že nezanedbatelný vliv na něho měly mladé rokenrolové kapely White Stripes, Vines a The Strokes. Tvrdí:"Když jsem začal poslouchat tyhlety nové kapely, zněly mi velmi čerstvě a vzrušivě, ale současně i domácky, protože jsou tak podobné muzice, kterou jsme dělali, když jsme začínali. Je to druh rock'n'rollu, který jsem vždycky s láskou poslouchal, ale i s láskou rozvíjel. Už strašně dlouho jsem uvažoval o tom, že bych měl takovéhle album udělat a najednou se to všechno seběhlo ráz naráz."
Písničky pro nové album začal Alce Cooper připravovat nejprve ve svém domácím studiu, pak v domácím studiu Gilbyho Clarka. Tam se také jednou náhodou zastavil kytarista MC5 Wayne Kramer, a když už byl na místě, zanechal tu sólo ve skladbě Detroit City. Je jedním z nemnoha hostů na albu, jehož páteř tvoří stabilní Cooperova doprovodná kapela. V ní už od roku 1990 zasedá za bicí bývalý člen Kiss a spolupracovník Briana Maye a Rogera Taylora, Eric Singer. Naopak naprostým nováčkem je jeho kolega v rytmickém tandemu, někdejší spoluhráč R. J. Dia, basista Chuck Garric. Autorsky se na všech skladbách podílela vedle zpěváka i dvojice jeho kytaristů Ryan Roxie, který je v kapele od roku 1996 a má za sebou spolupráci se Slashovými Snakepit a Talem Bachmanem, synem legendárního strůjce kapely B.T.O. Randyho Bachmana. Služebně mladší je pak kytarista Eric Dover, který přišel ke Cooperovi v roce 2001 od Jellyfish a Imperial Drag. Velmi svérázným způsobem nastala pak spolupráce s již zmíněným producentem Mudrockem. Alice Cooper popisuje: "Pracoval jsem s kapelou ve zkušebně studia Mates v Hollywoodu. Bobbymu Brunnerovi, který se tam zastavil, jsem vyprávěl jak jsem nadšený z nových písniček, jaké jsme připravili. Bobby mě seznámil se svým kamarádem, kterého jsem neznal. Ten kamarád se rozzářil a povídá - Tak to jsi ty, koho slýchám ze zkušebny?! Ten sound je velkolepý! Zeptal se mě, kdo se chystá tuhle desku produkovat a já mu odpověděl, že zatím nevím, že jsme jednali s několika různými producenty a ještě se nerozhodli. A on na to - Já jsem producent. Zeptal jsem se ho - 'A už jsi něco produkoval?' Odpověděl -'První dvě alba Godsmack a taky Powerman 5000. Jmenuji se Andrew Murdock, ale pracuji pod jménem Mudrock.'"
To všechno se seběhlo koncem letošního května. Termín pro nahrání alba byl v té chvíli v pravdě šibeniční, protože kapela se chystala už 30.června vyrazit na koncertní turné. Mudrock ovšem přizpůsobil svůj čas tak, že se okamžitě mohli pustit do práce a vše ve stanoveném termínu stihli. Možná byl i časový pres ku prospěchu syrovému a přirozenému soundu desky. Alice Cooper vysvětluje: "Byl jsem rozhodnut nahrávat tohle album tak živě, jak to jenom bude možné. Chtěl jsem, aby všichni hráli najednou, aby muzika co nejvícspolečně žila a dýchala. A na to mi Mudrock řekl - Když chceš udělat album ve stylu garážového, rockového bandu, pak nechoď do normálního nahrávacího studia, desce by to neprospělo. Hned tady za rohem, kousek od Mates Studios je prázdná místnost, kam se můžeme nastěhovat a kde můžeme nahrávat, jestli nechceme ztratit garážový sound." A tam také během června 2003 dostalo konkrétní podobu třináct rock'n 'rollových skladeb viděných staronovýma očima Alice Coopera.
CV
Alice Cooper (vl. jm. Vincent Furnier, *4. února 1948, Detroit) založil kapelu, jejíž jméno si posléze vetkl do pseudonymu, už v roce 1965. Prvních dílčích úspěchů se soubor dočkal po přesunu do LA, když zaujal Franka Zappu, známého nadšence pro všemožné obskurnosti. Na Zappově labelu Straight vyšly koncem 60. let LP Pretties For You(1969) a Easy Action (1969). Skutečnou popularitu však získala skupina Alice Cooper až po návratu do Detroitu, kde natočila průlomové album Love It To Death (1971). Po rozpadu původní sestavy začal vystupovat Alice Cooper coby sólista. Bývá považován za zakladatele hororového rocku a za jednoho z pionýrů zavádění divadelních prvků na rocková pódia. Za jeho nejúspěšnější LP bývá považován titul Shool's Out (1972).
"Kdo by nechtěl dělat s Alice Cooperem? Na téhle desce je spousta vynikajících věcí, zahraných vynikající kapelou a zazpívaných vynikajícím zpěvákem, který je navíc jednou z opravdických ikon rokenrolové historie. Může být něco lepšího než tohle?"Přesně tyhle otázky si položil a zodpověděl jednačtyřicetiletý americký producent Mudrock, pod jehož vedením se Cooperova novinka na prahu letošního léta zrodila, aby na prahu podzimu spatřila světlo světa. Na desce najdete třináct původních skladeb, vesměs patřičně sloganovitých, glamrockových vypalovaček, které by se neztratily ani v konkurenci skladeb Cooperovy zlaté éry počátku sedmdesátých let, ani v době jeho neméně zlatého comebacku na přelomu osmé a deváté dekády. Všechno se tu nese v typicky cooperovském duchu. Například za hitovku Novocaine by se jistě nemusel stydět ani Bryan Adams, přičemž Cooper v nosném, zpěvném refrénu poťouchle konstatuje "Když se mě dotýkáš/když mě objímáš/když mě líbáš/necítím vůbec nic." Po diskutabilním vizionářství na albech Brutal Planet a Dragon Town je prostě opět tím starým Alice Cooperem se vším co k němu neodmyslitelně patří. Přiznává, že nezanedbatelný vliv na něho měly mladé rokenrolové kapely White Stripes, Vines a The Strokes. Tvrdí:"Když jsem začal poslouchat tyhlety nové kapely, zněly mi velmi čerstvě a vzrušivě, ale současně i domácky, protože jsou tak podobné muzice, kterou jsme dělali, když jsme začínali. Je to druh rock'n'rollu, který jsem vždycky s láskou poslouchal, ale i s láskou rozvíjel. Už strašně dlouho jsem uvažoval o tom, že bych měl takovéhle album udělat a najednou se to všechno seběhlo ráz naráz."
Písničky pro nové album začal Alce Cooper připravovat nejprve ve svém domácím studiu, pak v domácím studiu Gilbyho Clarka. Tam se také jednou náhodou zastavil kytarista MC5 Wayne Kramer, a když už byl na místě, zanechal tu sólo ve skladbě Detroit City. Je jedním z nemnoha hostů na albu, jehož páteř tvoří stabilní Cooperova doprovodná kapela. V ní už od roku 1990 zasedá za bicí bývalý člen Kiss a spolupracovník Briana Maye a Rogera Taylora, Eric Singer. Naopak naprostým nováčkem je jeho kolega v rytmickém tandemu, někdejší spoluhráč R. J. Dia, basista Chuck Garric. Autorsky se na všech skladbách podílela vedle zpěváka i dvojice jeho kytaristů Ryan Roxie, který je v kapele od roku 1996 a má za sebou spolupráci se Slashovými Snakepit a Talem Bachmanem, synem legendárního strůjce kapely B.T.O. Randyho Bachmana. Služebně mladší je pak kytarista Eric Dover, který přišel ke Cooperovi v roce 2001 od Jellyfish a Imperial Drag. Velmi svérázným způsobem nastala pak spolupráce s již zmíněným producentem Mudrockem. Alice Cooper popisuje: "Pracoval jsem s kapelou ve zkušebně studia Mates v Hollywoodu. Bobbymu Brunnerovi, který se tam zastavil, jsem vyprávěl jak jsem nadšený z nových písniček, jaké jsme připravili. Bobby mě seznámil se svým kamarádem, kterého jsem neznal. Ten kamarád se rozzářil a povídá - Tak to jsi ty, koho slýchám ze zkušebny?! Ten sound je velkolepý! Zeptal se mě, kdo se chystá tuhle desku produkovat a já mu odpověděl, že zatím nevím, že jsme jednali s několika různými producenty a ještě se nerozhodli. A on na to - Já jsem producent. Zeptal jsem se ho - 'A už jsi něco produkoval?' Odpověděl -'První dvě alba Godsmack a taky Powerman 5000. Jmenuji se Andrew Murdock, ale pracuji pod jménem Mudrock.'"
To všechno se seběhlo koncem letošního května. Termín pro nahrání alba byl v té chvíli v pravdě šibeniční, protože kapela se chystala už 30.června vyrazit na koncertní turné. Mudrock ovšem přizpůsobil svůj čas tak, že se okamžitě mohli pustit do práce a vše ve stanoveném termínu stihli. Možná byl i časový pres ku prospěchu syrovému a přirozenému soundu desky. Alice Cooper vysvětluje: "Byl jsem rozhodnut nahrávat tohle album tak živě, jak to jenom bude možné. Chtěl jsem, aby všichni hráli najednou, aby muzika co nejvícspolečně žila a dýchala. A na to mi Mudrock řekl - Když chceš udělat album ve stylu garážového, rockového bandu, pak nechoď do normálního nahrávacího studia, desce by to neprospělo. Hned tady za rohem, kousek od Mates Studios je prázdná místnost, kam se můžeme nastěhovat a kde můžeme nahrávat, jestli nechceme ztratit garážový sound." A tam také během června 2003 dostalo konkrétní podobu třináct rock'n 'rollových skladeb viděných staronovýma očima Alice Coopera.
CV
Alice Cooper (vl. jm. Vincent Furnier, *4. února 1948, Detroit) založil kapelu, jejíž jméno si posléze vetkl do pseudonymu, už v roce 1965. Prvních dílčích úspěchů se soubor dočkal po přesunu do LA, když zaujal Franka Zappu, známého nadšence pro všemožné obskurnosti. Na Zappově labelu Straight vyšly koncem 60. let LP Pretties For You(1969) a Easy Action (1969). Skutečnou popularitu však získala skupina Alice Cooper až po návratu do Detroitu, kde natočila průlomové album Love It To Death (1971). Po rozpadu původní sestavy začal vystupovat Alice Cooper coby sólista. Bývá považován za zakladatele hororového rocku a za jednoho z pionýrů zavádění divadelních prvků na rocková pódia. Za jeho nejúspěšnější LP bývá považován titul Shool's Out (1972).
časopis Rock&Pop 2003/11
Online verze stránky: https://www.muzikus.cz/publicistika/Rocknroll-ocima-Alice-Coopera~23~leden~2004/
Komentáře
&;