Klapka podruhé: esoterika, metamorfózy, experiment

Space Love – OO, foto AKA 47 Space Love – OOfoto: AKA 47

CZ/SK videoklipy 2014: Klapka poprvé | Klapka podruhé

Klapka klape podruhé a naposledy a my uzavíráme naše ohlédnutí za desítkou pozoruhodných česko-slovenských videoklipů roku 2014, doplněné o zákulisní svědectví z místa činu. První pětice přesvědčivě naznačila a tato další pětka potvrdí, že úroda hudebních videí byla vloni v našich luzích a hájích vpravdě pestrá. Co si o desítce nejzajímavějších počinů myslíme my a hlavně – co si o nich myslí samotní tvůrci a hudebníci? Jak na natáčení klipů vzpomínají, jak je vykládají a interpretují? Nahlédněte pod pokličku spolu s nimi, nejlepšími možnými průvodci...


Kafka Band – Grab/Hrob

Tři roky po Aloisi Nebelovi se dal tandem Noro DržiakJaromír 99 znovu dohromady a v signifikantní estetice zosnovali pro Kafka Band videoklip o zničujícím vzplanutí zeměměřiče K. a hospodské Frídy. Láska na první pohled se v něm rázem mění v ponurý pokus o útěk. Před Zámkem, který je interpretován do podoby Velkého bratra, se však nikdo, natož pak zamilovaný pár, neschová. Nešťastný konec je nevyhnutelný. Cesta k němu je dlážděna mnohými intertextovými odkazy, nad kterými pozorný divák zaplesá – Kafkovou Proměnou počínaje, přítomností samotného Aloise Nebela konče. A Kafka Band? Naznačující již od počátku zlé vyústění proplouvá celým klipem v podobě pohřební kapely. Hrob je temný a bezvýchodný, Kafka se nemusí obracet a může zůstat klidně ležet. (tf)

Noro Držiak: „Videoklip Hrob je temný, milostný duet mezi výčepní Frídou a zeměměřičem K. Frída je zoufalá a nešťastná, neví, kam se schovat, kam utéct. Všudypřítomný Zámek oba milence pronásleduje. Nikam se mu neschovají. Snad jen spolu v hrobě. I když, jak napovídá poslední záběr, ani tam ne... Leitmotivem se tak stal útěk před kráčející personifikovanou zrůdou.”

„Videoklip vychází z komiksu Zámek od Jaromíra 99. Po naší společné spolupráci na filmu Alois Nebel mě spolu s Jaroslavem Rudišem oslovili a nechali mi volnou ruku. Využil jsem Jaromírovo výtvarné řešení a doplnil pár motivů, které v komiksu nejsou (mlýn). Práce trvala dva měsíce ve dvou lidech, třetí nám pomohl s posledním záběrem odjezdu z hrobu. Kluci z Kafka Bandu viděli jen pár náhledů a finální klip až na premiérovém koncertě v Arše. Díky za důvěru!”


Space Love – OO

Poselství: na rastru Photoshopu postapokalyptická vize sesypaného Tumblru, metodika video tutoriálu nespoutané hravosti a extáze barvitého VJ freestylu. Hip hip hurá hop! Tahy myší neskrývají žádné know-how, ready made misille to your heart, pikareskní poklonka devadesátým létům, jejich zasloužilým vetřelcům a hrdinům. Pokus–omyl houpačka, láska–vesmír centrifuga – jasné souřadnice o 480 pixelech. (lg)

Voodoo: „Vždy mě baví pozorovat, jak AKA zareaguje, když si poprvý poslechne song, kterej jsem pro nás zrovna udělal, a ještě zajímavější pro mě je, jak se s tím vypořádává skrz svý videa. Občas se v rámci celkovýho příběhu sejdem a občas ne,“ vypráví Vojtěch Novák alias Voodoo a vzápětí dodá, že jej ale baví obě varianty. Vzájemné porozumění je pro Space Love důležitým interpretačním klíčem. Na otázku, jak jsou rozvržené síly, odpovídá s noblesou: „Dělám na zvuku a AKA na obraze, ale můj názor je ten, že to, co děláme, je víc než to. Všechny texty, včetně veškeré hudby, kterou jsem kdy pro Space Love vytvořil, byla inspirovaná mejma nejhlubšíma pocitama (…) Ten projekt by nefungoval ani kdybychom byli dobrý kamarádi, je totiž hodně ovlivněnej tím, co k Ace cítím a co ona cítí ke mně. Bez tý lásky bychom se buď rozpadli už před prvním koncertem, nebo bychom spolu ani nikdy nezačali dělat.“ Otázka je tak vyřešená prostě: Space Love nerozdělí ani čáry a zlá kouzla.

AKA 47: „Vojta nastínil téma nekonečna a já si pohrála s vizemi vesmíru, prostoru a bytostmi v něm existujícími,” uvádí Andrea Pekárková alias AKA 47 k impulsu svého milého a obecně vystihuje jejich touhu postihnout absolutno – třeba právě tím, že minulé album bylo cele obklopeno klipy a u toho nového tomu brzy nemá být jinak. „Klip k OO vznikl na základě čerstvě navázaný známosti s magazínem Caroline Daily. Čerpala jsem z jejich estetiky a celkovýho feelingu,” dodává ještě AKA, jindy též zpozorovatelná při návštěvě u rodiny Lightning Glove.


Monikino Kino – Běžky

Jako z šablony nejjednodušších natáčecích programů působí teatrální exkurze do zahrad ježkových. Monikino Kino na konci loňského roku pohladilo hudebně a se svou svérázně pitomou poetikou se odrazilo od břehů velkohubě kulantních Midi Lidi k lyrickému levobočku, ústřední prázdninové lásce, maloměstské femme fatale. Ve svém vyprávění vyslali coby filmaři Monika Midriaková s Petrem Markem též pár pitvorných klipů, jimž kraluje „remix“ jejich producentské pravé ruky. Když nejsou prázdniny, stačí si je vyvést ve fantazii anebo vytáhnout z jiného, strašidelného bijáku, tu ruku oprášit a namazat. V pohádce to dobře dopadne, herci libě zapózují a pak už jen vyjede poslední klapka „Koniec“. Ten příběh si nakonec můžete přehrát tolikrát… (lg)

Monika Midriaková:Pri dokončovaní albumu sme sa rozhodovali ku ktorým pesničkám urobiť klip. Od začiatku sme vedeli, že by to mala byť určite aj pesnička Bežky, ale bol september a babie leto a sneh nikde. Pomohol nám kamarát a náš zvukár, ktorý nám v tej dobe mixoval album,“ uvádí Monika Midriaková, něžná tvář projektu a odkazuje na Ondřeje Ježka a to, že Monikino Kino vlastně „vykradli“ Lavinu od OTK.

Ondřej Ježek:Ehm, no, já jim to sám navrhl, přišlo mi to jako dobrej pankáčskej přístup – proč něco točit, když my to už máme natočený a mužem dát hrubej materiál. Takže myslím, že Monikino Kino obsahuje i záběry v našem klipu nepoužitý… Na oplátku zase Peťa Marek sestříhal náš klip OTK.

Monika Midriaková:Paradny material, naráža do stromov a krúti sa. To sa nám presne hodilo, Ondra nám ten material požičal a my sme sa doňho nakľucovali, vlamali, vysquatovali. Teda sme išli do štúdia, obliekli sme si svetre, bundy, lyžiarky a gytary a šli sme, ale nie doslova, vlastne sme vždy stáli na mieste a pozerali sa okolo seba akoby sme šli. A všetko sme to dotočili bleskovo v priebehu jedného dňa.


Never Sol – Run With The Wolves

Když padne noc, vlci a Never Sol ožívají. A s nimi příjemné mrazení v zádech a nepotlačitelná zvědavost, která se ve vás probouzí, když vtaženi mírně roztřesenou kamerou začnete napjatě putovat zarostlou zámeckou zahradou a rozvalinami starobylého skleníku. Na jeden POV záběr natočené podobenství tiše proplouvá pohádkově temným sadem a v praskání ohně a problikávání tajuplné modravé záře se mu na mnoha místech tajuplně zjevuje bílá paní alias Never Sol. Proč tu je? A co má za lubem? Nebyla by to alegorie, kdyby vše nezůstalo nevyřčeno. A tak závěrečný pronikavý pohled němé víly přidává do sbírky další otazník, než aby všechny předešlé vyřešil... (tf)

Štěpán FOK Vodrážka: „Při tvorbě klipu jsme vycházeli z magie Valečského skleníku a přilehlé zahrady. Nešlo nám o ilustraci textu, ale o vytvoření samostatného vizuálního díla vycházejícího z nálady a atmosféry songu. Klip je natočen v jednom záběru, bez střihů. Točilo se šest pokusů, použil se poslední. Byla to poslední možnost klip natočit, začínalo pršet, došly rekvizity, benzín, všechno. Klasické all-in, naštěstí s dobrým koncem.”

Never Sol: „Průchozím motivem písničky i klipu je metamorfóza,” dodává ona tajuplná divoženka z klipu, Sára Vondrášková.


I love 69 popgeju – We Are Bizzare

Průzorem cédéčka psychologická sonda meze trapnosti aneb Rurální estetika nevinnosti a démoni lesa zjevující se v klipu a životě skupiny, jejíž pojmenování napovídá mnohé: na první pohled to rozpálí. Jen tak někdo si před obličej natřásající se vymalované pozadí nenastaví, ani když má rád Marii Pojkarovou, salámoví gurmáni pak závěrečnou krasojízdu smlsnou v případě záliby Ve stínu šumavských hvozdů či Bound 3. Symbióza provokatérů. Kolik bodláků, tolik šifer! Něžné pižmo, drsnej bokeh, zpomalené emoce. Nejlepší básně vznikají v ostravském regionu. (lg)

I love 69 popgejů: „Tento track vznikl zhruba v roce 2006, kdy jsme studovali v Ostravě. Minimalistický text We Are Bizzare doplnil náš pedagog Petr Lysáček o Au. S nápadem natočit videoklip pro Popgeje přišli Rafani někdy v polovině roku 2013. Mark Ther natočil s Rafanama o něco dříve různá bizarní videa,“ odepisují sborově Popgejové a odkazované video doporučujeme těm, které neurazí třeba už sám název skupiny. „Materiál se točil v jeden víkend v říjnu nebo v listopadu 2013 – vznikl klip k tracku Adam a Markův k We Are Bizzare, ten byl hotov po roce – v listopadu 2014. Čas je relativní.

Mark Ther: „Brnkl jsem mému nej kameramannovi Lukáši Milotovi. Souhlasil a šlo se na věc. Předem byl nakreslen storyboard, ale převážně se improvizovalo podle konrétních lokací. Vlastně jsem do tohoto klipu použil to, čím jsou známí a čím se presentují fanouškům již hezkou řádku let,“ vysvětluje Ther, videoartista a laureát ceny Jindřicha Chalupeckého, a připouští, že okolo I love 69 popgeju nejde o nic úplně nového. Tyto atributy uvedl do jím oblíbené přírody, výše pokoutně odkazované. „Chtěl jsem tam koně a na něm oba dva. To se stalo. Kluci nikdy v životě nejeli na koni. Během hodiny Jakub ovládal koně a tedy celá skupina seděla bez sedla na něm. Spokojenost! Chtěl jsem zpěvákův zadek. Zpěvák: Neee, já jsem už 2x kadil a neumyl jsem si ji. Já: Fajn, to nevadí a není ani cítit. A mám ji tam! Děkuji Janu Vidličkovi (střih), Otto M. Urbanovi (zapůjčení jeho zahrádky) a všem. Mám rád I love 69 popgeju.

Lukáš Milota: „Super! Tak snad jenom, že ta zelňačka byla moc dobrá!

    vychází za podpory
    EEA and Norway grants
    Ministerstvo kultury ČR
    Nadace Český hudební fond
    NADACE ŽIVOT UMĚLCE

    Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.