Rytmy Indie VI - delhi kaida - variace, tihaj

Rytmy Indie VI - delhi kaida - variace, tihaj
Rytmy Indie VI - delhi kaida - variace, tihaj

Dnes budeme tedy pokračovat variacemi na Delhi kaidu. Je však ještě nutno říci, že v praxi se téma kaidy vždy hraje nejdříve pomalu, v half-timu, pak se přejde do double-timu a v tomto tempu se teprve hrají variace. Proto jsem v minulém díle téma kaidy zapsal v osminových hodnotách, variace však již budou v šestnáctinových hodnotách. Znovu ještě připomínám princip bhárí/kálí, tzn. v tématu i variacích se vždy hraje 2 x tentýž materiál, ve třetí čtvrtině, označené symbolem "o0ť (nepřízvučná část khálí), však vždy vynecháváme basový zvuk v bayanu (z Dha se stane Ta). Navíc, podobně jako v první kaidě, již na konci první poloviny předjímáme khálí část frází TunNakeNa (Tun hrajeme s ke v levé ruce) a na úplném konci již tuto frázi hrajeme v plně znělé podobě - DhinNaGena.

 

Variace 1:

+Dhati DhaGeNaDha terekiteDhati DhaGeNaDha terekite

2Dhati DhaGeNaDha terekiteDhati DhaGeTunNa ke Na

oTa ti Ta keNa Ta terekiteTa ti Ta keNa Ta terekite

3Dhati DhaGeNaDha terekiteDhati DhaGeDhinNa Ge Na

 

Variace 2:

+Dhati DhaGeNaDha terekiteNaDha terekiteNaDha terekite

2Dhati DhaGeNaDha terekiteDhati DhaGeTunNa ke Na

oTa ti Ta keNa Ta terekiteNa Ta terekiteNa Ta terekite

3Dhati DhaGeNaDha terekiteDhati DhaGeDhinNa Ge Na

 

Variace 3:

+Dhati DhaGeNaDha terekiteDha - - Dha- - Dha -

2Dhati DhaGeNaDha terekiteDhati DhaGeTunNa ke Na

oTa ti Ta keNa Ta terekiteTa - - Ta- - Ta -

3Dhati DhaGeNaDha terekiteDhati DhaGeDhinNa Ge Na

 

Variace 4:

+Dhati DhaGeNaDha terekiteDha - - Dhaterekite Dha -

2Dhati DhaGeNaDha terekiteDhati DhaGeTunNa ke Na

oTa ti Ta keNa Ta terekiteTa - - Taterekite Ta -

3Dhati DhaGeNaDha terekiteDhati DhaGeDhinNa Ge Na

 

Variace 5:

+Dhati DhaGeNaDha terekiteDha terekite Dhaterekite Dha -

2Dhati DhaGeNaDha terekiteDhati Dha GeTunNa ke Na

oTa ti Ta keNa Ta terekiteTa terekite Taterekite Ta -

3Dhati DhaGeNaDha terekiteDhati DhaGeDhinNa Ge Na

 

Ve variacích 3 až 5 jsem demonstroval techniku práce s pauzami, které se postupně zaplňují frází terekite.

A na závěr kaidy opět tihaj, tentokrát to bude již trochu propracovanější model, kdy každá větev tihaje obsahuje další malý tihaj:

 

+Dhati DhaGeNaDha terekiteDhati DhaGeTunNa ke Na

2Dha - - -Dhati DhaGeTunNa ke NaDha - - -

oDhati DhaGeTunNa ke NaDha - - -Dhati DhaGe

3NaDha terekiteDhati DhaGeTunNa ke NaDha - - -

+Dhati DhaGeTunNa ke NaDha - - -Dhati DhaGe

2TunNa ke NaDha - - -Dhati DhaGeNaDha terekite

oDhati DhaGeTunNa ke NaDha - - -Dhati DhaGe

3TunNa ke NaDha - - -Dhati DhaGeTunNa ke Na

+Dha - - -

Tento tihaj je již delší, pokrývá nám dva cykly tintálu (2 x 16 dob). Aby bylo vidět, jak tihaj koresponduje s cyklem tálu, použil jsem podrobný zápis, v praxi se však často používá zápis zjednodušený, který je i přehlednější:

 

( Dhati DhaGe NaDha terekite

(Dhati DhaGe TunNa ke Na Dha - - -)3x ) 3x

 

V příštím díle se seznámíme s jedním novým typem kompozice a s dalšími rytmickými cykly (tály) severoindické klasické hudby.

Psáno pro časopis Muzikus