Yamaha NCX2000FM - klasická elektroakustická kytara

Yamaha NCX2000FM - klasická elektroakustická kytara
Yamaha NCX2000FM - klasická elektroakustická kytara

Vy, kteří používáte nebo byste rádi používali na vystoupeních s kapelou klasickou nylonovou kytaru, dobře víte, že najít ideální nástroj může být trochu problém. Zvláště když se stejně rádi jako já pohybujete „skrz na skrz“ různými hudebními styly. Jednou hrajete s bicími na velkém pódiu, jindy jen s perkusemi v malém klubu a čas od času jazz či klasiku jen ze zpěvačkou někde na vernisáži. Ideální by bylo vlastnit jeden dobrý nástroj, který by všude bez problému po všech stránkách obstál. S velmi zajímavým konceptem přišla nedávno firma Yamaha, která uvedla na trh řady elektroakustických kytar s označení NCX a NTX.

 

Obě dvě tyto řady nabízejí nylonové elektroakustické modely v různých kvalitách a v různých materiálových variantách. NCX jsou nástroje s klasickým uchycením na dvanáctém pražci a s „klasickým“ širokým krkem (viz níže). Druhá řada má uchycení krku až na čtrnáctém pražci a poměrně užší krk, takže by mohla více vyhovovat kytaristům, kteří jsou více navyklí na úzký krk elektrické kytary. K testu jsem dostal model NCX2000FM, což je nejvyšší model řady NCX.

 

Nejspíš s důvodů vyšší ceny, se s tímto modelem v běžných hudebninách nesetkáte, a tak bych, než se rozepíšu, touto cestou rád poděkoval Muzikusu a firmě Yamaha za vstřícnost při zapůjčení tohoto nástroje.

 

Trocha popisu

Na nástroji jde na první pohled vidět opravdu perfektní dílenské zpracování (v materiálech uvádějí, že se jedná o ruční japonskou práci). Na přední desku je použit masivní Hokkaidó smrk. Luby a zadní deska jsou vyrobeny s krásného žíhaného javoru (existuje i varianta s palisadrem), samozřejmě vše masiv. Moc často jsem se s javorovou klasickou kytarou nesetkal, a tak jsme byl hodně zvědavý, jak bude hrát.

 

Šířka těla je klasická, 94-100 mm. Rozdíl oproti klasickému tělu je jen ve výřezu pro snadnější hraní ve vyšších polohách (tzv. cutaway). Za povšimnutí stojí určitě jednoduše, ale krásně a efektně vykládána rozeta, která dodává nástroji ještě větší nádech luxusu. Ostatně například u španělských kytar značky Luthier je právě rozeta důležitým poznávacím prvkem a je jí věnována patřičná pozornost.

 

Krk je u Yamahy vyroben z afrického mahagonu a na hmatník je použit, jak jinak než, eben. Šířka na nultém pražci je stejně jako většiny u klasických kytar 52 mm, 62mm pak u uchycení krku. Menzura je 650 mm a krk je zasazen klasicky u dvanáctého pražce, tak jak to známe z klasických kytar. Zajímavostí je určitě výztuha krku, která se u klasických kytar příliš často nevidí. Díky tomu máte daleko větší komfort při seřizování nástroje. Preciznost dotváří perfektně chodící ladicí mechaniky na hlavě nástroje.

 

Snímání kytary je řešeno vlastním systémem nazvaným Yamaha System61 ART 2-way (Acoustic Resonance Transducer). Jde o systém dvou kontaktních snímačů, které jsou opatřeny navíc vícevrstvým tlumičem, který slouží k pohlcení nadměrných vibrací a tím snižuje náchylnost ke zpětné vazbě. To je to označení ART. Každý z obou snímačů - jeden je označen jako High, ten se stará o výšky, a druhý jako Bass, starající se logicky o basy -, má své vlastní ovládání. Můžeme si tak mezi nimi namíchat libovolný poměr. Celá elektronika, tedy ovládání pro snímače, vlastní pre-amp s ekvalizérem a ladička, je umístěná v lubu. Stejně tak je umístěn i kryt pro baterii. Výměna je velmi jednoduchá a rychlá. Stačí jen odklopit víčko zasunout novou baterii a hrajeme dál.

 

Pro úplnost dodám, že ke kytaře je dodáván opravdu hezký, lehoučký, ale velmi pevný luxusní futrál Yamaha.

 

Zvuk a herní vlastnosti

V první řadě musím říct, že mě zaujaly opravdu perfektní herní vlastnosti nástroje. To především díky naprosto skvělému krku. Osobně jsem lepší krk na klasické kytaře ještě neviděl. Kombinace tohoto pohodného krku, příjemného dohmatu a lehkosti, s jakou se dostanete díky výřezu do vysokých poloh, mě úplně mě úplně dostala. Co se týče zvuku, nejprve jsem zkoušel nástroj pochopitelně na sucho. Kytara se zdá s počátku malinko jako by zatlučená a zvuk není tolik bohatý. Možná i až sterilní. Tedy ve srovnání s klasickými nástroji v této cenové relaci.

 

Ale pozor! Je potřeba pořád brát zřetel na to, že se jedná především o kytaru primárně určenou k ozvučení. Sami dobře určitě víte, jaký problém může být, akusticky perfektní nástroj ozvučit pomocí snímačů. Dá se říci, že čím lépe hraje kytara akusticky, tím větší problém s ozvučením pomocí nějakého snímače budete mít a výsledek bývá jen málokdy uspokojující.

 

Mou flamenco kytaru po všech možných pokusech nakonec zvučím stejně mikrofonem (DPA). To však dost znemožňuje použití s bubeníkem, zvláště na menších pódiích, kde je bubeník blízko vás a mikrofon bere vše okolo.

 

V nabídce Yamahy najdete podobný model s palisandrem, či modely z užším krkem pro hráče, kteří si navykly na úzký krk elektrické kytary. Myslím, že se Yamaze tímto modelem hezky daří propojit famózní svět klasické kytary s moderními hudebními styly. Koukněte na yamaha.com pro bližší info.

 

Ale zpět k Yamaze. Všechny tóny jsou krásně frekvenčně vyvážené, nic nevyčnívá, žádná struna ani frekvence není potlačena. Prostě tak, jak to má být. Akordy zní krásně vyrovnaně a nástroj má dostatečný dynamický rozsah. Kytara od sebe krásně dělí jednotlivé struny, což se dá hezky využít, například pokud hrajete přímo flamenco nebo využíváte při hře flamenco techniky.

 

Hlavní přednosti této kytary se krásně projeví po zapnutí do komba. Zapojuji tedy kytaru do aparátu (AER Alfa). K úpravě výsledného zvuku slouží korekce na pre-ampu kytary. Přistupujeme k volbě poměru hlasitostí obou snímačů. To, jak poměr namícháte, bude mít dost výrazný vliv na výsledný zvuk. Dále máme k dispozici celkovou hlasitost pro oba snímače a klasický třípásmový ekvalizér - basy, středy, výšky. Poslední funkcí pre-ampu je zabudovaná ladička. Bohužel, ta mi nepřišla úplně nepřesnější nebo jsem se s ní nenaučil pracovat.

 

Oba kontaktní snímače pracují hezky, nikde žádný „nosový zvuk“, který známe z piezosnímačů. A když zvuku dodáte malinko reverbu, máte krásně nazvučenou nylonku. Ozvučná deska díky snímačům krásně reaguje na klepnutí, takže se dají perfektně využít flamenco techniky, jako je golpe či podobné perkusní zvuky, které vznikají klepáním a boucháním do desky. Do určité hlasitosti je zvuk krásný a dynamický.

 

Pokud budete hlasitost zvyšovat, začne kytara malinko plechovatět a je potřeba si pohrát s korekcemi. Nicméně není to elektrická kytara a na to je potřeba pořád brát zřetel. Takže hlasitost s perkusistou nebo tišším bubeníkem je úplná krása. Kytaru jsem zkoušel v různých prostředích, od malého pódia na vernisáži a až po velkou stage. Její výhodou byla absolutní bezproblémovost. Prostě jsem zapojil kytaru do komba (stále AER Alfa), doladil frekvence a to bylo vše.

 

Určitě vás zajímá důležitá vlastnost, a to je zpětná vazba. Jedná se přece jen o nástroj s klasickou hloubkou a navíc celomasivní konstrukcí, takže normálně by náchylnost na vazbu měla být vysoká. Tady má Yamaha u mne další velké plus. I při poměrně větších hlasitostech kytara nezapíská. Je samozřejmě nutné dodržovat určité pravidla, jako například nedávat odposlech přímo před kytaru. Pokud používáte kombo, dát ho spíše ze strany ke kytaře apod., to určitě znáte. Pokud byste nástroj používali v opravdu hlasité hudbě, můžete otvor zakrýt gumovým krytem (je součástí balení) a tím náchylnost na zpětnou vazbu ještě více snížit.

 

Využití

Po nějaké době používání musím říct, že pokud máte jako já rádi fúzi různých stylů, od klasiky, jazzu, flamenca polatinskou hudbu, a rádi experimentujete se zvukem nylonky, budete nadšeni především naprostou univerzálností a bezproblémovostí nástroje. V klubovém prostředí, kde je zvučit nylonku mikrofonem téměř nemožné, a piezosnímač, který najdete ve velkém množství ozvučených nylonek, vám nevyhovuje, udělá Yamaha hodně práce a ubere spoustu starostí. Vy se tak můžete plně soustředit pouze na hudbu. Pokud tedy používáte nylonovou kytaru v kapele, mám teď namysli hlavně s bicími atd., jste zvyklí na klasický krk a velikost těla a hledáte prostě perfektně ozvučenou krásnou nylonku s dokonalými herními vlastnostmi a krásným řemeslným zpracováním, koukněte po této Yamaze.

 

Info:

Yamaha NCX2000FM je luxusní klasická celomasivní (javor) kytara s cutawayem a vlastním ozvučením. Cena je 77 790 Kč.

 

Plus:

zpracování

univerzálnost

velice pohodlný krk

zvuk

celý systém ozvučení (elektronika)

ladění

 

Mínus:

vyšší cena

zabudovaná ladička

 

www:

cz.yamaha.com/cs/products/musical-instruments/guitars-basses/el_nylon_guitars/ncx/?mode=series#tab=feature

Psáno pro časopis Muzikus