Yamaha AN200 a DX200 - stolní groove přístroje na bázi AN aDC karty

Yamaha AN200 a DX200 - stolní groove přístroje na
Yamaha AN200 a DX200 - stolní groove přístroje na

Tyto přístroje série Loop Factory nabízejí kombinaci syntetizéru, rompleru, krokového a patternově orientovaného sekvenceru s možností intuitivního ovládání mnoha parametrů zvuku v reálném čase. Několik hlasů polyfonie v syntetizérové sekci dává možnost akordické hry. Tučné analogové zvuky (AN200) nebo typicky ostré, metalické a spektrálně složité zvuky (DX200) je možné jakkoli měnit během hry. Spolu s třemi dalšími stopami s basovými, bicími a syntetickými zvuky na bázi vzorků tvoří základ vašeho systému a umožňují improvizaci, pokud jde o řazení patternů za sebe,

 

opakované spouštění apod. Nechybí možnost tempové synchronizace obou přístrojů mezi sebou a se samplerem SU200 - pak se celkové možnosti systému znásobí. Zvuk AN200, barvy DX200 ,vzorky a smyčky z SU200 včetně možnosti zpracování externího signálu v reálném čase dohromady nabídnou vše, co je třeba pro současnou dance produkci, a splní i velmi náročné požadavky. Editory pro Windows a MAC OS jsou na přiloženém CD-ROM.

Popis

Stolní přístroj stříbřité barvy nese všechny ovládací a indikační prvky na horním panelu. Vlevo nahoře je blok displeje s devíti indikátory hlavních režimů. Vpravo od něj je regulátor a dvě tlačítka pro scény, dále šest tlačítek Free EG a regulátor hlasitosti.. Pod displejem najdeme režimová tlačítka Song, Pattern, Show Value, Store a Exit a otočný regulátor zadávání dat. Následuje blok LFO s tlačítkem Detail a otočným regulátorem rychlosti modulace, blok EG s otočnými regulátory pro A, D, S, R a tlačítkový přepínač cíle modulace. Vpravo v této řadě najdeme tlačítko Distortion.

Další blok má stejně umístěné ovládací prvky, ale jejich funkce se na obou přístrojích většinou liší. Shodné jsou tyto: tlačítkový přepínač přiřazování kláves (poly, mono, unison se skrytou funkcí legato) a otočné regulátory Portamento, hloubka FM a úroveň šumu. AN200 má tlačítkovou volbu vlny pro VCO1 a 2, typ synchronizace VCO, otočné regulátory pro poměr VCO1 a 2 a naladění synchronizace VCO. DX200 má tlačítka pro volbu algoritmu, modulace, typ šumového oscilátoru, otočné regulátory pro obsah harmonických tónů a pokles obálky.

Další ovládací prvky jsou již shodné. Vpravo je to blok efektu s tlačítkovým přepínačem pro výběr typu a otočnými regulátory pro změnu jednoho parametru a poměr procesovaného a neprocesovaného signálu. V bloku VCF jsou otočné regulátory pro ladění a resonanci filtru a hloubku EG modulace.

Následují velká tlačítka prosvětlená LED indikátory: start/stop, tap tempo, record, swing, reverse, shift, oktáva dolů, oktáva nahoru, keyboard, volba patternu, synth track a rhythm track se třemi LED indikátory napravo. Dole je 16 tlačítek jednotlivých kroků sekvenceru se dvěma tlačítky Step 1-8, Step 9-16 sloužící i jako klaviatura (s vynecháním tlačítek 1, 4 a 8). Většina ovládacích prvků má několik funkcí.

Na zadním panelu jsou všechny konektory (MIDI In, Out, stereo výstup, sluchátkový výstup), vypínač a přípojka pro externí adaptér PA3B (v ceně).

Přístroje jsou solidně provedeny a vypadají, že by mohly něco vydržet. Ještě rozměry a váha: 338 x 208,9 x 51,7 mm/1,6 kg. Příslušenství obsahuje návody, disketu s daty, CD-ROM a adaptér.

 

Tónový generátor

Začnu od toho, co je společné oběma modulům, a to polyfonní PCM sekce a subsyntetizér. I když mezi 121 vzorky převažují hlavně bicí nástroje (včetně latinsko-amerických a etnických), jsou tu i tři basové zvuky (vždy po oktávě) a mnoho zvukových efektů. Zvuky se dají využít pro akordickou hru a mohou vhodně doplňovat hlavní syntetizér. Vzhledem k tomu, že jsou uspořádány v podobě sady bicích, jsou všechny kdykoli k dispozici na kterékoli ze tří stop. Znějí velmi současně. Polyfonie této sekce je 32 hlasů a nabízí již zmíněný trojnásobný multirežim.

Hlavní syntetizér se na obou modelech liší:

AN200 je vybaven virtuálně-analogovým syntetizérem (Analog Physical Modeling), odvozeném z AN1X nebo AN plug-in karty, s jejichž daty je kompatibilní. Nabízí polyfonii pět hlasů, jeden part, 256 ROM a 128 RAM programů. Architektura zvuku se skládá ze dvou VCO (s možností synchronizace a FM), šumového generátoru, VCF (šest typů - LPF 24, 18, 12, BPF, HPF, BEF), VCA, 2 LFO (21 vlnových forem), PEG, FEG, AEG (čtyřsegmentový typ ADSR) a kruhového modulátoru. Ke zvuku není asi třeba nic dodávat, i tak jde o subjektivní hodnocení. Tradiční subtraktivní syntéza je schopna vyrobit celou řadu zvuků od jemných sinusovek po bílý šum, od měkkých pilových barev po brutální neharmonická spektra (díky FM a kruhovému modulátoru), nechybějí řezavě ostré nebo drnčivé barvy vzniklé synchronizací oscilátorů. FEG může být i invertovaná.

DX200 nabízí FM (Frequency Modulation) syntetizér čtvrté generace s polyfonií 16 hlasů, jedním partem, 256 ROM a 128 RAM programy. Architektura zvuku zcela odpovídá tradiční DX7 - 6 operátorů. Navíc je tu i šumový generátor, VCF (šest typů), EQ a efekty, to u původní FM syntézy chybělo. Během hry lze přepínat algoritmy, aktivní modulátory a dá se měnit FM Decay. Zajímavá je i možnost přimíchat šum k základnímu zvuku algoritmu (je tu celkem 16 typů).

V obou nástrojích lze pro sekci syntetizéru zapnout portamento.

Yamaha AN200 a DX200 - stolní groove přístroje na
Yamaha AN200 a DX200 - stolní groove přístroje na

DSP

Nabízí tři typy, reverb, dva flangery, chorus, tři phasery a tři druhy zkreslení/simulace zesilovače. Dá se měnit jeden parametru efektu a poměr procesovaného a neprocesovaného signálu. Efekty platí pro celý nástroj, pro individuální party je možné nastavit hloubku zaslání.

Pro syntetickou sekci je tu další samostatný zkreslovač (zapojený spolu s ekvalizérem ještě před efektovou sekcí), který se dá zapnout a vypnout nezávisle. Hloubka tohoto efektu je také nastavitelná.

Na třípásmový ekvalizér je možné se dostat pomocí softwarového editoru.

 

Scény

Paměť pro scény nabízí možnost uložení dvou různých nastavení ovládacích prvků do každého patternu, jejich přepínání nebo prolínání (morphing). To je zde velmi tvárné a efektní.

 

Krokový patternový sekvencer

Ten disponuje čtyřmi stopami pro každý pattern a v každém může být až 16 kroků. K dispozici je 256 ROM a 128 RAM patternů. Vzhledem k tomu, že obsahují i nastavení syntetizéru, dají se zároveň považovat i za zvukové programy. V případě, že budete modul využívat jenom jako expander k externímu sekvenceru, budou patterny fungovat jako paměti pro zvukové programy.

Pattern obsahuje maximálně jednu stopu pro syntetizér a tři stopy pro PCM subsyntetizér, samozřejmě není vždy nutné, aby byly všechny stopy využity.

Nástroje nabízejí funkci rotace počátečního kroku sekvence, a to nezávisle pro každou stopu. Dá se tak zajímavě experimentovat s fázovými posuvy vrstev proti sobě. Zrovna tak nezávisle se dá každá stopa transponovat.

Při přehrávání lze nastavit čas trvání not (Gate Time), je možné pattern transponovat, použít funkci swing, vypínat jednotlivé stopy nebo jednotlivé noty v sekvenci, restartovat sekvenci kdykoli od začátku. Patterny je možné přiřadit klávesám v rozsahu tří oktáv, tak se dá přepínat 36 patternů velmi rychle a mohou to být ROM i RAM patterny.

Patterny se dají kopírovat, mazat a nahrávat od nuly. Pro nahrávání se dá zapnout metronom a je možné nastavit délku předklepání. Nahrávat lze v reálném čase nebo krokově.

Pokud jde o firemní materiál, který nástroje nabízejí, je výborně zpracován a rozvíjí hudební i technickou kvalitu starších podobně zaměřených výrobků (PSR DJX, RM1X). Hudba se popisuje těžko, takže doporučuji osobní poslechovou zkušenost. K nejsilnějším a také nejzábavnějším stránkám práce s AN200 a DX200 patří právě takovéto přehrávání patternů v reálném čase a měnění nejrůznějších parametrů patternu i zvuku během hry.

 

Sekvencer pro skladby

Může obsahovat až 10 skladeb, každá má až 256 taktů, jeden takt se rovná jednomu patternu. Pro každý krok lze definovat transpozici, tempo a délku (8, 12 nebo 16 kroků), swing, gate time, reverse a dají se vypnout jednotlivé stopy. Do skladby lze dodatečně vkládat takty nebo je mazat.

 

Parametrový sekvencer

Nazývá se Free EG, má čtyři stopy na pattern a umožňuje na ně zaznamenat pohyb kterýchkoli ze čtyř ovládacích prvků. Provádí tedy automatizaci tohoto řízení. Ačkoliv pattern má délku jenom jeden takt, parametrová sekvence může trvat až osm taktů. Takto se dá řídit pouze stopa syntetizéru.

Klávesnice

Rychlostně necitlivá klávesnice pokrývá rozsah jenom jedné oktávy, ale dá se transponovat nahoru i dolů. Lze nastavit hodnotu rychlostních dat, kterou vysílá. Může ovládat buď syntetizér nebo subsyntetizér a má i další funkce. Jako klaviatura funguje při zapnutém tlačítku Keyboard.

 

Ovládání

Nástroje mají 51 tlačítek, 16 otočných ovladačů a jeden protočný enkodér. Jako indikace slouží čtyřznakový sedmisegmentový LED displej a mnoho dalších LED indikátorů v tlačítkách nebo vedle nich, případně v matrici vedle displeje. Po krátkém zaučení se nástroje ovládají velmi snadno. Veškeré změny lze provádět v reálném čase. Kdykoli se otočí některým regulátorem, na displeji se automaticky objeví jeho hodnota. Je tu také tlačítko Show Value, které zobrazí hodnotu, aniž by bylo nutno s ovladačem pohnout (a tedy změnit třeba nechtěně jeho hodnotu). Pokud jste s nějakým ovladačem již pohnuli, dá se zobrazit jeho původní hodnota uložená v patternu. Na druhou funkci ovládacích prvků se lze dostat přes tlačítko Shift. Slouží i pro různé skryté funkce, např. pro rychlejší změny hodnot (Shift a datakolečko), zabraňuje přepnutí hodnoty při stisku tlačítka, pouze zobrazí aktuální hodnotu. Umožňuje i hromadné změny parametru pro více kroků v sekvenci. Užitečné jsou i funkce jako retrigger, roll, nastavitelná míra swingu (ostrosti tečkovaného rytmu) a funkce reverse, která přehrává groovy odzadu. Jsou tu i některé zajímavé skryté funkce, např. klávesnice (nebudu to ani nazývat klaviatura) ovládající syntetizér i pokud je sekce syntetizéru dočasně vypnuta, nebo funkce Beat zkracuje 16krokový pattern na 12 nebo 8 kroků, což se hodí pro postupnou gradaci.

Ovládání segmentů obálky lze přepnout buď na FEG, AEG nebo oba společně.

Některé nejčastěji potřebné hodnoty parametru lze vyvolat přímo tlačítkovým přepínačem, další skryté se dají vyvolat jenom pomocí datového kolečka.

Stopa syntetizéru může mít vlastní nastavení úrovně a stereopozice - využijí se regulátory efektové sekce spolu s tlačítkem Shift.

Tlačítkem Tap Tampo lze kdykoli změnit tempo. Pomocí oktávových tlačítek spolu s tlačítkem Shift lze tempo nastavit na polovinu nebo dvojnásobek.

Pro práci s patterny a songy je tu několik jobů.

Zdá se, že u firmy Yamaha pochopili, jak má vypadat návod k použití, a poslední dobou se jim to velmi daří. Týká se to i návodů pro AN200 a DX200 . Obsahují konkrétní pracovní postupy, metodiku práce s nástrojem. Nejsou tedy jenom výčtem funkcí s popisem ovládacích prvků. Naučí vás skutečně s nástroji pracovat.

 

MIDI

Nástroj přijímá data pro čtyři party nezávisle na sobě na čtyřech MIDI kanálech. Protože syntetizér je na kanále 1, je jeho ovládání z externí MIDI klaviatury okamžitě k dispozici - implicitně bývá tento kanál nastaven jako vysílací.

Všechny pohyby ovládacími prvky jsou vysílány do MIDI jako kontrolery, dají se uložit do externího sekvenceru a využít pro opětné řízení nástroje.

Samozřejmostí je možnost synchronizace pomocí MIDI synchropovelů, synchrotiků a MIDI lokátoru.

Konektor Out se dá konfigurovat jako Thru. Nástroje jsou vybaveny výpisem paměti a chybovými hlášeními.

 

Doprovodný software

Na CD-ROM v příslušenství jsou editory syntetizéru. Obsahují tři sekce - editor zvukových programů, editor pro parametrový sekvencer a editor pro sekvencer. Vše je dobře a přehledně udělané a velmi to usnadňuje práci s přístroji. Dostanete se také na parametry, které není možné ovládat přímo z panelu.

 

Závěr

Oba přístroje jsou univerzálně použitelné, a i kdybyste je použili jenom jako AN nebo DX modul, bez využití dalších interních zvuků a patternů, má to smysl. Jsou pochopitelně kompatibilní s daty AN1X a AN plug-in karty, jakož i DX7 a DX karty. U AN jsme na analogové ovládání zvyklí, u DX je to novinka (když pominu velmi vzácný DX7 programmer firmy JMS, který to umožňoval, nebo možnost naprogramovat takové ovládání v některém moderním Control Boxu). Doporučuji vyzkoušet, určitě vás oba přístroje okouzlí tak jako mne.

 

Info:

Stolní groove přístroje na bázi AN a DX karty. Cena AN 200 i DX 200 je 22 990 Kč.

 

Plus:

zvuk

obsluha

swing, reverse

FX

výborně naprogramované zvuky a patterny

výborně napsané návody

 

Mínus:

relativně vyšší cena

externí adaptér

absence multirežimu v sekci syntetizéru

zpoždění při přepnutí patternu

krokový sekvencer je jen monofonní

absence individuálních vstupů

Psáno pro časopis Muzikus