MXR 288 Bass Octave Deluxe - luxusní basový oktáver

MXR 288 Bass Octave Deluxe - luxusní basový oktáver
MXR 288 Bass Octave Deluxe - luxusní basový oktáver

Pedály od firmy MXR (nebo také MXR Innovations) proslavil v 70. a 80. letech kytarista Eddie Van Halen. Později přibylo mnoho dalších slavných jmen, a to nejenom kytarových, ale i z našeho baskytarového revíru. Nejnovější přírůstek do rodiny se jmenuje MXR 288 Bass Octave Deluxe.

Modrá je dobrá

Designově nenápadná krabička v barvě modré metalízy ukrývá opravdový pokrok na poli oktáverů. Velikost balíčku cigaret se vám bude hodit pro úsporné umístění do vašeho pedalboardu. A robustní kovové šasi a přepínač vypadají nezničitelně. Malé, jednoduché a praktické. Ovládání je pomocí tří plastových potenciometrů v příjemném retro stylu. V levém horním rohu je ještě skryt tajemný spínač Mid+ s vlastní led indikací. Z levé strany je výstup (Output), z pravé vstup (Input). Signalizace zapnutí efektu je zajištěna výraznou modrou diodou. Napájení je buď 9V baterkou nebo adaptérem (bohužel není součástí balení). Díky patentované technologii CHT (Constant Headroom Technology TM) ale efekt pracuje v 18V režimu a tím může docílit mohutnějšího šťavnatějšího zvuku.

 

Funkce a zvuk

Efekt neumí jenom přidat k danému tónu oktávu dolů, ale dá vám ještě na výběr dva různé zvuky. Ovladačem Growl si nastavujeme středovější a sušší zvuk oktávy (v duchu klasiky OC-2 od Bosse), kdežto ovladač Girth nám poskytne subbasovější a hutnější zvuk (podobný například EBS Octabass). Je poté na vás, které možnosti dáte přednost a v jakém poměru si dané zvuky smícháte dohromady. Ovladačem Dry si mícháte poměr mezi čistým a zefektovaným zvukem vašeho nástroje. Pokud ponecháte Dry otočený úplně doleva, získáte zvuk podobný basovému syntezátoru. Pootáčením po směru hodinových ručiček pak přidáváte přirozený zvuk své baskytary. V levém horním rohu se nachází již zmiňovaný přepínač Mid+. Ten ocení zejména váš zvukař nebo studiový inženýr, kterému v mixu zvýrazníte středové pásmo své zahuštěné baskytary. Pokud budete hrát hodně hluboko (což je s přidanou oktávou dolů docela logická věc :-), může se vám stát, že v celkovém mixu nástrojů ztratíte středové pásmo a zůstanou jenom basy a výšky. Tomu má zamezit právě nakopnutí pomocí Mid+, kdy můžete přidat dvě středová pásma (400 Hz nebo 850 Hz). Zároveň můžete i přidat Gain v rozmezí +4 až +14 dB. Vše lze jednoduše nastavit po odšroubování zadního panelu krabičky. Abychom byli kompletní ve výčtu funkcí a zapojení, tak efekt je analogový a umí true-bypass.

 

Závěr

Zásadním problémem mnoha oktáverů je tzv. tracking a přeskakování přidané oktávy. Tracking je rychlost, s jakou dokáže efekt k hraným tónům přiřazovat spodní oktávu. Pokud hrajete rychlejší běhy, tak pomalý tracking způsobí slévání a nečitelnost jednotlivých tónů. Dalším neduhem oktáverů je přeskakování přidané oktávy, pokud potřebujete zahrát dlouhý tón. V obou disciplínách obstál MXR na výtečnou. I při velmi rychlých pasážích vše stíhal a dovoloval hrát opravdu hluboko. Většina oktáverů končí za tónem C (na A struně), MXR zvládl ještě Fchar1 (na E struně!). Barva tónu byla přirozená u obou možností nastavení a reproduktory mi krásně „funěly“. Musím podotknout, že jsem takhle dobře znějící oktáver hledal hodně dlouho a už jsem přestával věřit, že by ho nějaká firma mohla vyrobit. Jediné mínus je vysoká cena efektu, ale zde platí jednoduchá rovnice: kvalita rovná se vyšší cena.

 

Info:

MXR 288 Bass Octave Deluxe je špičkový oktáver určený zejména pro baskytaristy. Doporučená maloobchodní cena je 5379 Kč včetně DPH.

 

Plus:

zvuk

možnosti nastavení

velikost

design

kvalitní zpracování

 

Mínus:

cena (ovšem odpovídá kvalitě)

absence adaptéru (nebo aspoň vložené 9V baterie) v balení

 

True Bypass: ano

analog/digitál: analogové obvody

ovladače: GROWL, GIRTH, Mid+ přepínač (pásma 400 a 850Hz) s možností úpravy Gainu v rozmezí +4 až +14 dB

konstrukce: kovové šasi, 2 x led diody

napájení: 9V (baterie nebo adaptér)

Constant Headroom Technology (CHT) - simulace 18V napětí pro studiovou kvalitu zvuku

Psáno pro časopis Muzikus