Behringer Ultra-Voice Digital VX2496

Behringer Ultra-Voice Digital VX2496
Behringer Ultra-Voice Digital VX2496

Před několika měsíci uvedla německá firma Behringer na trh přístroj, který na svých webových stránkách představuje jako "profesionální, vysoce kvalitní mikrofonní předzesilovač a hlasový procesor s AES/EBU výstupem". Nakolik je Ultra-Voice Digital "high", a k čemu toto zařízení slouží, se můžete dočíst v následujícím článku.

 

Pojem mikrofonní předzesilovač (nebo preamp) je znám určitě všem zvukařům a každému druhému hudebníkovi. Ne ale každý už si dokáže vysvětlit, k čemu je takové zařízení užitečné. Jeden z důvodů, proč se používá, je impedanční a úrovňové přizpůsobení signálu z mikrofonu. Před časem bylo tomuto problému věnováno Téma měsíce, takže zájemci - račte nahlédnout o několik čísel zpět a nastudovat.

Mikrofonní předzesilovače se s oblibou kombinují s dalšími prvky, jako jsou ekvalizéry, kompresory, limitéry apod. Toto je i náš případ. Konstruktéři od Behringera spojili několik velmi užitečných zařízení k úpravě hlasu, čímž vznikl jednoúčelový hlasový procesor.

Začnu balením. Jednoduchá a vkusně potištěná krabice s obrázkem přístroje v nadživotní velikosti s hlavními daty a popisem vlastností, napájecího napětí... Po otevření objevíte VX2496 v polystyrenových bočnicích, síťový napájecí kabel, samolepky a sadu manuálů v různých jazycích. U mne bohužel český návod chyběl, myslím ale, že se jinak standardně dodává. Na první pohled mě upoutal velmi příjemný a profesionální design, jak je ostatně u Behringerů zvykem.

Čelní panel je opticky rozdělen na sedm částí. Zleva první část je pojmenována Discrete Vintage Input, a jak již název napovídá, slouží k ovládání a signalizaci vstupního signálu. Vstupní obvod je zkonstruován z diskrétních součástek (jak se na profesionální preamp sluší). Otočnými potenciometry značky Alps se dá ovládat citlivost vstupu, frekvence horní propusti, prosvětlenými tlačítky pak přepínání linka/mikrofon, phantom 48 V, otočení fáze vstupu a vypínání horní propusti. Ta slouží k odříznutí nepotřebných hlubokých frekvencí v rozsahu 15-380 Hz se strmostí 12 dB na oktávu. K přibližné signalizaci úrovně jsou v této sekci dvě diody - zelená Sig a červená Clip. Ta může dle návodu jen občas krátce probliknout.

Až dosud nic nového pod sluncem. Už se ale pomalu blížíme... Další sekce Expander slouží k potlačení slabých rušivých signálů, nejčastěji asi přeslechu ze sluchátek, šumu lampového mikrofonu, někdy třeba nádechů umělce. Funguje bezvadně - Tresholdem nastavíme úroveň, od které začíná pracovat, a otáčením Depth poměr zeslabení od 1 : 1 (vypnuto) do 1 : 3. Tlačítkem lze aktivovat i funkci Gate (1 : Ň). Tady už ale hrozí nebezpečí usekávání nádechů, a tlačítko je tudíž pro použití hlasu jen tak do počtu. Ale proč ne...? Celou sekci expandéru je možné vyřadit dalším tlačítkem In/Out.

Nyní už se dostáváme k první lahůdce - a to k Tube Emulation. Zde se ovládá otočnými ovladači Drive a Tuning (800 Hz až 8,2 kHz). Co se týká věrnosti simulace, opravdu obvod připomíná nabuzenou lampu nebo přebuzený magnetofonový pás. Dokonce je možné volit kmitočet, od kterého začne "lampa" zkreslovat, případně zapnout tlačítkem Full celé pásmo. Výtku mám k průběhu ovladače Drive. Ten je patrně lineární a začíná zabírat už při minimálním otočení. Při poloze od jedné třetiny průběhu je už emulace pro normální zpěv prakticky nepoužitelná a dala by se využít snad jen pro simulaci megafonu.

A teď opravdová lahůdka. Na Opto Compressoru jsem se docela vyřádil! Má neskutečně jednoduché ovládání - Treshold, Release (10 ms až 1,5 s), Output a tlačítka Ratio (3 : 1, 9 : 1) a Fast (rychlost náběhu). Šestidiodová signalizace redukce zisku je ocejchována od -3 do -24 dB, což je dostačující. Kompresor je velmi dobře nastaven pro zpěv, nedýchá a není třeba se nijak zvlášť snažit, aby nebyl v záznamu poznat. Ve zpěvu jsou velmi dobře slyšet veškeré detaily hlasu při zachování barevnosti a přirozené dynamiky. Při testech bylo detailně slyšet všechno, co se odehrávalo v krku zpěvačky. Zavřete oči...a najednou cítíte i její horký dech! Samozřejmě přeháním. Důležitý je i mikrofon a úplně nejdůležitější je hlas. Ale zpět ke kompresoru. U kompresního poměru 9 : 1 - stlačené Hard Ratio - je už kompresor pořádně znát a chce to opatrně zacházet s Tresholdem. Využitelné to je např. u doprovodných vokálů, zejména ještě s použitím dalšího otočného ovladače Enhancer. Ten ke zpěvu doplní vyšší harmonické kmitočty a krásně ho nadýchá. Opto kompresor považuji za nejsilnější stránku přístroje.

Čtyři potenciometry části nazvané Voice-Optimized EQ se jmenují Tuning, Warmth, Presence a Breath. Jedná se o třípásmový ekvalizér, který má jednotlivá pásma přizpůsobena potřebám hlasu. Tak třeba pásmo hloubek se dá ladit v rozsahu 130 až 720 Hz, což je nejdůležitější oblast pro plnost a hutnost hlasu. Presence je naladěna na 1,7 kHz a dá se využít při snaze o prosazení hlasu v nahrávce, nebo naopak pro potlačení velmi průrazného hlasu. Breath ovlivňuje zejména šumovou složku hlasu, dech a zčásti sykavky. Tlačítkem Absence je možno jemně potlačit příliš ostrý hlas kolem kmitočtu 4 kHz. Nejsem zastánce ekvalizace hlasu před jeho záznamem. Ekvalizér je ale hlasu dobře uzpůsoben, a možná časem změním názor.

Dalším užitečným nástrojem je Opto De-esser. Pro majitele kvalitních kondenzátorových mikrofonů nebude mít asi větší využití, přesto se může někdy před mikrofonem ocitnout zpěvák s extrémně silnými a nepřirozenými sykavkami. Pak se jednoduše naladíte na frekvenci jeho "syčení" a jemně potlačíte. Majitelům běžných dynamických mikrofonů bude zajisté neocenitelnou pomůckou. Posledním potenciometrem na čelním panelu je Master Fader s šestidiodovou indikací úrovně.

Na zadním panelu najdete vstupy ve formě symetrického XLR (mic) a symetrického TRS 6,3 mm (line). Výstupy jsou opět symetrické XLR nebo jack, na dalším XLR lze signál odebírat před De-Esserem, nechybí ani insertní TS jacky Send a Return. Ty jsou zařazeny na začátku signálové cesty hned za Low-Cut filtrem. Novinkou u tohoto modelu je digitální AES/EBU výstup s rozlišením 24 bitů/44,1 až 96 kHz nebo řízený externě z Wordclocku. Nejedná se o digitální přístroj. Vše nasvědčuje tomu, že celá signálová cesta je analogová a teprve výstup je přiveden do AD převodníku. Zklamáni budou také majitelé zvukových karet s S/PDIF vstupem. V literatuře se sice můžete dočíst, že AES/EBU a S/PDIF jsou vzájemně kompatibilní, ale je to pravda pouze částečně. AES/EBU má vyšší jmenovité napětí (až 5 V oproti 0,5 V u S/PDIF), a přímé propojení směrem AES/EBU Ť S/PDIF bych rozhodně nedoporučoval. Kromě toho mají tyto formáty odlišnou strukturu dat a odlišnou impedanci. K převodu formátů jsou na trhu speciální konvertory.

I při nízké pořizovací ceně VX2496 považuji jeho užitnou hodnotu za velmi vysokou. Přístroj je možné používat při nahrávání zpěvu do digitálních i analogových zařízení - a to bez nutnosti vlastnit mixážní pult. K dispozici zde máte kompletní excelentně vybavenou "šavli" mixu se všemi vymoženostmi. Uplatnění najde jistě i při živé produkci, kdy podstatně zjednoduší nastavení kompresoru a ekvalizéru hlavního zpěvu, a tím přispěje ke zvýšení jeho srozumitelnosti. Při testech byly použity mikrofony Neumann U87 a CMV563. Ke srovnání jsem použil mikrofonní předzesilovač jiného výrobce (mimochodem zhruba 2x dražší) a VX2496 nedopadl vůbec špatně. Naopak. Zvukově se vyrovnal a možnostmi a jednoduchostí ovládání předčil.

 

Info:

Behringer Ultra-Voice Digital VX2496 je mikrofonní předzesilovač se zabudovaným Tube emulátorem, Expanderem, Opto Compressorem, hlasovým EQ a De-Esserem s analogovým i digitálním výstupem. Cena je 7290 Kč.

Plus:

kvalitní nízkošumové vstupní obvody

výborný Expander a zejména Opto-Compressor

Enhancer

AES/EBU výstup

nízká cena

Mínus:

nevhodný průběh Drive ovladače u Tube simulátoru

chybí S/PDIF výstup

dost silné zahřívání přístroje

Psáno pro časopis Muzikus