Alban Berg: Kompletní komorní hudba

Nová nahrávka je přehledem komorní tvorby Albana Berga – od raného Smyčcového kvartetu op. 3 , kterým završil studia u Schönberga, přes Čtyři kusy pro klarinet a klavír op. 5 , upravené violistou Henkem Guittartem pro violu a klavír, až ke slavné Lyrické suitě . Nahrávku doplňují ještě dva poměrně raritní kousky – autorská verze písně Hier ist Friede z Písní na Altenberga op. 5 pro klavír, harmonium, housle a cello a taktéž autorská úprava Adagia z Komorního koncertu pro housle, klarinet a klavír.

Hlavním znakem snímku je zvukový charakter nahrávacího prostoru, který se bohužel negativně podepisuje na jejím celkovém vyznění. Nahrávání probíhalo zřejmě ve větším prostoru s mikrofony poměrně vzdálenými od nástrojů, což má za následek sice kompaktní a hutný zvuk celého ansámblu, ale zároveň značnou nečitelnost jednotlivých nástrojových linií a také malý rozdíl mezi tutti fortissimem a tiššími plochami. Ve skladbách s klavírem se pak zvuk ostatních nástrojů často ztrácí v klavírní resonanci. Interpretace je na standardní úrovni, ale ne zcela špičková. Občasné intonační poklesky (nedotaženosti či výkyvy na konci dlouhých tónů) či málo dramatické sul ponticello pasáže jsou vadami na kráse, na druhé straně je zřejmé, že interpreti Bergovi rozumí a dokáží dobře sledovat tektoniku expresivních gradačních vln (například v páté větě Lyrické suity). Škoda pro nás posluchače – bergovská lyrická místa a dynamické kontrasty si díky zvuku nahrávky příliš nevychutnáme.

Vydavatel: Chandos / Panther

Stopáž: 75:52

Nahráli: Schoenberg Quartet: Janneke van der Meer – 1. housle, Wim de Jong – 2. housle, Henk Guittart – viola, Viola de Hoog – violoncello, Pierre Woudenberg – klarinet, Bob Zimmerman – harmonium, Sepp Grotenhuis – klavír

Body: 3 z 6