Pianista a elektronický experimentátor Tigran Hamasyan zahrál pro Brno

Jazz&World: Tigran Hamasyan, Brno, 25. 2. 14 Jazz&World: Tigran Hamasyan, Brno, 25. 2. 14 Filharmonie Brno/Martin Zeman

V rámci brněnské koncertní série Jazz & World se před publikem ukázali tři sóloví klavíristé, Yaron Herman, Dan Tepfer a jako poslední se v úterý 25. února představil hudebník arménského původu Tigran Hamasyan. O rozmanité pojetí klavírní hry nebyla nouze ani v jednom případě.

Hamasyan se v prvé řadě odlišil tím, že publikum zavalil širokými aspekty své tvorby. Ve dvou úvodních klavírních skladbách zužitkovával své jazzové vzdělání a od melancholických disonancí se přes improvizace dostal až ke gershwinovskému feelingu ve skladbě druhé.

Svou kreativitu započal zužitkovávat ve třetí skladbě. Pomocí loopingu začal tvořit hudbu v takových intencích, které asi nejlépe chápe on sám. V prvé řadě zapojil melodiku (hudební nástroj), připojil vícehlas a hvízdot a ve výsledku stvořil vzorek (sample), kterému moduloval frekvenci, a jal se ho doprovázet na klávesy. Z krabičky, jež podezřele připomínala chytrý telefon, připojil do smyčky beat. Klávesy proměnil na basový hudební nástroj a do beatu začal sázet improvizační linku. Celkový efekt chvílemi připomínal fúzi smooth jazzu.

Ve své nabité performanci stihl Hamasyan ještě jako koření dodat sem tam nějaký elektrický hluk či modulaci samplů. Nutno dodat, že například v použití vokálů se zrcadlily lidové kořeny Arménie. V průběhu večera hrál skladby z předposledního alba A Fable, z nejnovější desky Shadow Theatre a také, jak dodal, nějaké experimentální věci.

Čtvrtá skladba byla čistě klavírní a pátá s názvem Road Song pocházela ze zmiňované desky loňského roku Shadow Theatre. Dojem z koncertního provedení se naprosto lišil od nahrané verze. Z klavíru se mu záhadným způsobem skrz modulaci podařilo vytvořit zvuk lidového strunného nástroje (i ve třetí skladbě) a nebylo to jen díky hře na samotné struny klavíru (inside piano). A za pomoci vokálu z toho všeho vytvořil poctivý až hip hopový sample, který doprovázel hrou na klavír a občas i simultánním hvízdotem.

Tigran Hamasyan, foto tigranhamasyan.com Tigran Hamasyanfoto: tigranhamasyan.com

Elektronický experiment roztočil Hamasyan opět v další skladbě. Tady si začal libovat v basových až hlukových táhlých souzvucích (drone) a v distorzní modulaci zvuku klavíru a kláves. Looping použil na beat, který se mu podařilo nasmyčkovat až na druhý pokus, a na syntetické zvuky kláves, jež v prvním plánu nezněly nijak moc atraktivně, ale Hamasyan je ukočíroval ořezáním frekvencí.

Konec konců, i když to o sobě Hamasyan netvrdil, celý koncert působil dojmem, že má v hlavě přesný plán. Ne stvořený ještě před vystoupením, ale jakoby mu každý zapojený prvek do hudby, každá nota předem nachystala cestu, kterou se dále vydá s naprostou jistotou.

Jako by toho nebylo dost, v přídavku předvedl propracovanou techniku rytmického vokálu v doprovodu repetetivní středové a basové harmonie klavíru. Použít středoproudový termín beat box by bylo nevhodné. Opět je nutné zmínit, že hudbu tvoří v naprosto odlišných jemu vlastních intencích. Mimo jiné se vrátil k jazzovému pojetí klavíru a arménským inspiracím i ve vokální stránce. Rozloučil se melancholickým jazzovým waltzem.

V rámci Jazz & World už zbývá jen závěrečný koncert české formace Dorota Barová, Lenka Dusilová a Beata Hlavenková 19. března opět v Besedním domě.

Jazz&World: Tigran Hamasyan solo, Brno - Besední dům, 25. 2. 14

    vychází za podpory
    EEA and Norway grants
    Ministerstvo kultury ČR
    Nadace Český hudební fond
    NADACE ŽIVOT UMĚLCE

    Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.