Ólafur Arnalds, Vídeň, 26. 3. 12

Ólafur Arnalds, Praha, 25. 3. 2012 Ólafur Arnalds, Praha, 25. 3. 2012 Lukáš Janičík

Jen den poté, co islandský multiinstrumentalista a moderní skladatel Ólafur Arnalds vystoupil v pražském Paláci Akropolis, odehrál své komorní vystoupení také ve vídeňském Staadtsalu. V nedávno otevřeném sálu s neo-barokní architekturou, kde se konají převážně divadelní představení a kabaret, získal jeho koncert komorní podobu. Přesto, že v místnosti byla tichá až napjatá atmosféra a pozorné publikum připomínající spíše posluchače klasické hudby, Ólafur uváděl jednotlivé skladby, vyprávěl historky svým specifickým humorem a bylo znát, že si s vídeňským publikem rozuměl. Celý koncert byl postaven primárně na klavíru, za který usedl Ólafur, také smyčcích v podání Viktora Orri a Anne Muller a v neposlední řadě na trošce elektroniky.

Ólafur Arnalds se pohybuje na pomezí moderní kompozice s prvky minimalismu, ambientu a hlavní úlohu na jeho koncertech mají tradiční nástroje, které však dokáže uvést do unikátní symbiózy s elektronickou hudbou. Součástí jeho vystoupení byla také hra se světly, jež zdůrazňovala architekturu sálu. Celý koncert plynul v dokonalém souznění s budovou i publikem, skladatel si velmi oblíbil místní klavír a vše působilo jako dobře připravený večer. K tomu je třeba dodat, že hudebníci se přes noc moc nevyspali, jak poznamenal Ólafur opět spíše humorným způsobem: „protože dálnice z Prahy není úplně rovná podobně jako v Polsku, a po cestě se na ní nedá spát.“ Z nedostatku spánku vznikla skladba Poland, která nakonec vyšla na soundtracku k filmu Another Happy Day.

Koncert byl naplánován stupňovitým způsobem; zpočátku hrál Ólafur sám jen improvizaci na klavír, poté se přidaly smyčce a nakonec elektronika a mohutnější zvuk. Zazněly skladby téměř z každého alba jeho diskografie, která se v minulých dvou letech rozrostla o tři filmové soundtracky. Největší zastoupení mělo poslední album ...And They Have Escaped The Weight Of Darkness a nejnovější EP Living Room Songs.

Ólafur Arnalds patří k moderním skladatelům, kteří experimentují s elektronickými zvuky, drží se jednoduchosti v komponování, minimalistických prvků a zůstávají v mezích tonální hudby. Tímto přístupem spojuje publikum všech generací a dokáže hudbou zaplnit divadelní sál i menší rockový klub. Díky němu a dalším novým hudebníkům nejsou Sigur Rós jedinými pionýry islandského hudebního umění intimity a souznění s krajinou.

Ólafur Arnalds, Vídeň - Stadtsaal, 26. 3. 12

Setlist koncertu:

Piano improvisation

Erla’s Waltz

Ágúst

Þú Ert Jörðin

Tomorrows Song

Poland

Lynn’s Theme

Allt Varð Hljótt

Endalaus II

Gleypa Okkur

3326

JanJuno

Undan Hulu

Near Light

Ljósið

Lag fyrir ömmu

    vychází za podpory
    EEA and Norway grants
    Ministerstvo kultury ČR
    Nadace Český hudební fond
    NADACE ŽIVOT UMĚLCE

    Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.