Editors ponořili Lucerna Music Bar do vln lásky

Editors, Praha, 6. 10. 13 Editors, Praha, 6. 10. 13 Matěj Hošek

Editors v Praze: reportáž | fotogalerie

Birminghamská alternativní kytarovka Editors je často zmiňována v souvislosti s návazností na Joy Division, Depeche Mode či Echo and The Bunnymen. S poslední deskou The Weight of Your Love a koncertním setlistem složeným rovnoměrně ze všech svých čtyř dosud vydaných alb však u nás nyní vystoupila jako naprosto sebevědomá kapela, která nepotřebuje nikoho citovat. Ač její letošní počin nezískal velké ovace u zahraniční kritiky a vyvolal rozporné reakce u fanoušků, dovolím si jít proti proudu. The Weight Of Your Love je nahrávka, která vyžaduje trochu více poslechů než jen spěšné zhodnocení, jestli Editors natočili něco lepšího či horšího, než už od nich známe. A je jen dobře, že na koncertě v Praze se jí dostalo řádného zastoupení a je to právě tato deska, která mě tam vůbec přivedla. Ale začněme postupně.

Belgická předkapela Balthazar, pětice, jež žánrově patří kamsi mezi všeobjímající kategorie indie popu či indie rocku (jak chcete), působila během prvních skladeb trochu nicotně. Tedy nedalo by se vyloženě říct, že byla nudná, ale ani nijak výrazně nenadchla, publikum ji celou dobu sice se zájmem pozorovalo, nicméně příliš se nechytalo. Techniku gradace však Balthazar nepoužívali jen opakováním sborových zpěvů v jednotlivých písních, což by se dalo nazvat jakýmsi jejich poznávacím znamením, nýbrž i v celém koncertním vystoupení. Toho nejlepšího jsme se tak dočkali na konec, a přestože rozezpívat přítomné diváky se jim úplně nepodařilo, nakonec odešli se slušnou slávou.

Editors se představili v nové sestavě, poté, co je opustil hlavní kytarista Chris Urbanowicz, získali kytaristy rovnou dva, Justina Lockeyho a Elliota Williamse. V mohutném kapelním složení a s klavírem za zády zahájil zpěvák Tom Smith koncert právě skladbou z aktuálního alba, písní Sugar. A byla to téměř dvouhodinovka plná emocí, frontmanovy akrobacie, která občas byla až nervy drásající (zejména když vyskočil na klavír s mikrofonovou šňůrou neustále omotanou kolem nohou) a jednoho hitu vedle druhého.

I na The Weight of Your Love jsou slabší místa, třeba What Is This Thing Called Love, jež nezazněla, naopak by nebylo marné slyšet živě otvírák The Weight (aneb jedna z těch skladeb, co zahajují desku, vy už si ji s ní tak nějak spojíte a kapela ji ne a ne zahrát živě...). Ale to už jsou osobní přání. Editors dokázali skvěle balancovat mezi profesionalitou a lidskostí, když se Tom Smith (vždy odměněn aplausem) omlouval za nevydařený začátek Smokers Outside The Hospital Doors nebo když zvukař příliš vytáhl kytaru při akustické The Phone Book. A cože to bylo za písničku, která možná právě svým akustickým podáním, jež nesnese každá skladba, vynikla z přehlídky nového a staršího od Editors? Hádáte správně, je to právě kousek z nového alba. Stejně tak jako už dost známý singl A Ton Of Love, který patřil k vrcholům koncertu, jenž byl v té době teprve v polovině. Tom Smith tuto píseň věnoval publiku (ne vždy je potřeba všechno říkat), kterému se nebál přiblížit docela natěsno. Samozřejmě, je to skladba velkým festivalovým pódiím a nakonec i rádiu šitá na míru, ale kapela, která má za sebou čtyři desky a v době, kdy spousta lidí albu nevěnuje více než jeden poslech, potřebuje hit, se kterým rozhýbe davy. A živě jsou Editors stále velmi uvěřitelní a přesvědčiví, i když většina písní se točí kolem stále toho stejného tématu – vděčného to námětu už po staletí. Pár cynikům to možná nestačí, ale já se přidávám k těm, pro než byl koncert v Lucerna Music Baru silným zážitkem.

Editors + Balthazar, Praha - Lucerna Music Bar, 6. 10. 13

Setlist:

Sugar