Cyklus Jazz & World v Brně zakončil něžný trojlístek

Lenka Dusilová a Beata Hlavenková Lenka Dusilová a Beata Hlavenková

Lenka Dusilová a Beata Hlavenková Lenka Dusilová a Beata Hlavenková

Na závěrečném koncertě cyklu Jazz & World debutovala formace progresivních českých hudebnic Doroty Barové, Lenky Dusilové a Beaty Hlavenkové. Všechny tři mají za sebou projekty sólové nebo s jinými hudebníky a jejich vzájemná spolupráce probíhala již dříve. Pokud byste hledali dobré zástupce české world music, respektive hudby se slovanskou lidovou inspirací, stálo by za to tuto trojici zmínit, a to i v kontextu tvorby jednotlivých umělkyň.

Většina vystupujících v koncertní sérii Jazz & World sem tam citovala ve své tvorbě populární hudbu, například Yaron Herman či Tigran Hamasyan. Z počátku to vypadalo, že Barová hrající na violoncello, Dusilová na kytaru a Hlavenková na klavír budou na popu vyloženě stavět, ale ve skladbách se objevovalo i něco více.

De facto šlo o první koncert z cyklu, kde hrál dominantní roli vokál. Bylo to více než namístě, neboť tři jedinečné nezaměnitelné hlasy měly tu moc okouzlovat publikum po celý večer. Místy se skládání vícehlasů přibližovalo lidovým formám a jindy zase vocal jazzu. Taktéž střídání jazyků - češtiny, slovenštiny u Hlavenkové a polštiny u Barové vydařeně ilustrovalo myšlenku spojení hudby tří blízkých národů, neboť mezi inspiračními zdroji nechyběly polské básně ani slovenské lidové písně.

Jazz & World: Dorota Barová, Lenka Dusilová, Beata Hlavenková, Brno, 19. 3. 14, foto FB Filharmonie Brno Jazz & World: Dorota Barová, Lenka Dusilová, Beata Hlavenková, Brno, 19. 3. 14foto: FB Filharmonie Brno

Perfektní byla skladba Hlavenkové Bosá se slovenskými kořeny, kde se místy přes energický doprovod objevovaly nápěvy. Zazněly i písně od kapely Eternal Seekers, kterou tvoří kvartet Clarinet Factory, Dusilová a Hlavenková, společné skladby z alba Baromantika od Dusilové, například Wspomnienie s polským textem a rytmickým vokálním doprovodem, nebo skladba Barové složená pro film Lidice Poległym. Aby Hlavenková nepřišla zkrátka, zahrála své tři skladby pro sólový klavír z alba Theodoros.

Umělkyně si krom svých hlasů uměly poradit i s hudebními nástroji. Dusilová si hrála se smyčkováním hlasu a lehce se doprovázela na kytaru. Looping občas použila i Barová pro své violoncello a klavír Hlavenkové místy dodával jazzový nádech.

První ročník cyklu Jazz & World díky vhodně vybraným interpretům a skupinám nezklamal v žádném momentě svého trvání. Lístky na novou sezónu budou v předprodeji již od konce května.

Jazz&World: Dorota Barová, Lenka Dusilová, Beata Hlavenková, Brno - Besední dům, 19. 3. 14

    vychází za podpory
    EEA and Norway grants
    Ministerstvo kultury ČR
    Nadace Český hudební fond
    NADACE ŽIVOT UMĚLCE

    Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.