Bažant Pohoda, Trenčín, 5. - 7. 7. 12 (1. část)

Lou Reed, Bažant Pohoda 2012 Lou Reed, Bažant Pohoda 2012 Kristýna Břečková

Hovorí sa to každý rok. Ako sa Pohoda vymyká všetkým pravidlám, festivalovým i slovenským, ako je oázou ideálov v neideálnej realite. Aj ja by som mala svoje pochybnosti, nebyť toho, že som každoročne svedkom lásky a pozornosti, ktorú do svojho festivalového dieťaťa vkladajú organizátori na čele s Michalom Kaščákom. Cítiť ju vo všetkom, od výberu kapiel až po poslednú rozkvitnutú slnečnicu na pamiatku tragédie z roku 2009. Stačí prejsť areálom festivalu s otvorenou mysľou a tá povestná pohodová eufória sa automaticky dostaví. Takže áno, aj tento rok bola Pohoda víkendom, ktorý ukázal, že na Slovensku môžu byť veci aj inak, že máme cit pre krásu a dobro, že sme krajina, ktorá môže byť v niečom dobrá aj mimo ľadových plôch. (MK)

Sametový čtvrtek

První večer letošní Pohody byl věnován památce Václava Havla. Organizátoři festivalu uspořádali již v prosinci koncert Drahý Václav, který se konal v Bratislavě. Michal Kaščák považuje prvního československého prezidenta za nejvzácnější návštěvu, jakou kdy Pohoda měla, a mnohokrát zdůraznil v rozhovorech, že bez Havla by tu takový festival vůbec nemohl existovat. Prezidentova podpora po smutné události, jež se stala před třemi lety, je také známá věc. Důvodů tedy víc než dost, čtvrteční program byl však také dílem velkého štěstí a náhody. Na jednom pódiu se sešly dvě legendy, The Plastic People of the Universe následovaní Lou Reedem. Václav Havel by měl jistě z takového večera velkou radost.

The Plastic People of the Universe, Bažant Pohoda 2012, foto Kristýna Břečková The Plastic People of the Universe, Bažant Pohoda 2012foto: Kristýna Břečková

Připomeňme si jen, že přátelství Václava Havla a Lou Reeda začalo rozhovorem pro časopis Rolling Stone, kdy zakládající člen Velvet Underground byl v roli novináře kladoucího otázky. Jeho zpracování článku se ale redakci časopisu nezamlouvalo a žádala Reeda, aby ho přepsal. K tomu však nikdy nedošlo, Lou Reed vrátil zpět honorář a prodal rozhovor časopisu Musician.

Plastici dokázali svým zahajovacím koncertem, že jsou kapelou pro všechny generace: jednak pro ty, kteří ještě pamatují doby, kdy hrála jen v „podzemí“, ale plnou pozornost a odezvu jim věnovali i tací, co ještě tehdy nebyli na světě. Zvukové koláže, housle a texty, které jsou stále aktuální, prostě čistý undergroundový rock’n’roll ve své nejvybroušenější podobě. Publikum před hlavní stagí se nenechalo vyrušit ani dvěma dešťovými přeháňkami a koncert Plastiků se tak zařadil mezi nejvýraznější momenty celého festivalu. (ZM)

Hoci organizátori sa celkom verejne nepodieľajú na hre na headlinerov, najväčším menom tohto ročníka bola jednoznačne žijúca legenda Lou Reed. Ten po večerných prehánkach zhromaždil prvý väčší dav festivalu, ktorý pozorne sledoval prierez jeho kariérou. Počuli sme avizované velveťácke hity i poslednú kontroverznú spoluprácu s Metallicou. Stoickosť, s ktorou Lou svoje piesne hral, vyvažovali jeho mladší spoluhráči. Až v poslednej tretine koncertu akoby prebehla ona zázračná iskra a hrané piesne akoby dostali dušu. Napriek tomu, že neodznela preslávená Perfect Day a Lou Reed sa divákom rozhodne nijak nepodbiedzal, išlo o silný koncertný zážitok. Ako bonus sa v úlohe vokalistky na trenčianskom letisku predstavila herečka Kim Cattrall, známa zo seriálu Sex v meste. (MK)

Lou Reed, Bažant Pohoda 2012, foto Kristýna Břečková Lou Reed, Bažant Pohoda 2012foto: Kristýna Břečková

Ať už si o jeho posledním albu Lulu myslíte cokoliv, vidět Lou Reeda naživo je zážitek sám o sobě. Vyčítat mu, že nezahrál Perfect Day, když taková píseň byla spíše výjimkou v celé jeho kariéře, by byla hloupost. Lou Reed není Elton John, který zahraje pár svých největších hitů a upevní se tak v pozici hvězdy. Je to sedmdesátiletý rockový muzikant, který už něco pamatuje a pátnactiminutové živé opusy, jež vytvořil ze svých velveťáckých písní Heroin nebo I‘m Waiting For My Man seděly k tomuto večeru lépe než písnička o tom, jak chutná Sangria v parku. Lou Reed potvrdil, že v první řadě měl vždy blíže k experimentátorství a Lulu je jen další kapitolou v jeho životě. Možná se z ní vytratil příběh a celé album se stalo jen záminkou k diskuzi o tom, jestli Reed a Metallica fungují dohromady nebo ne. Ale při živém provedení se stal tento stárnoucí pán vládcem živlů a pro Mistress Dread s tvrdým trashovým rytmem si jako na objednávku přivolal silný vítr, který stylově dotvářel atmosféru skladby. (ZM)

Střípky ze zákulisí – The Horrors

Během rozhovoru s Rhysem Webbem, baskytaristou The Horrors, který jsme pořídili na Pohodě, došla řeč i na Velvet Underground a Reedův nový projekt: „První den festivalu tu vystupoval Lou Reed“ (v té době kapela měla nasměrováno do Portugalska). Rhys: „ Ano, vím, je to škoda, jaký byl koncert?“ Vyprávěla jsem tedy historku o tom, jak nejtvrdší skladba z Lulu probudila přírodní živly a strašidelná atmosféra ustala, jakmile Mistress Dread dozněla.Velvet Underground mám velmi rád, hodně nás ovlivnili a chtěl bych vidět Reeda naživo“, svěřil se Rhys, dále se ptal na to, které skladby od Velvetů zazněly a posléze dodal: „Teď pojedeme na Benicassim a tam vystupuje Bob Dylan.“ Tak snad se tentokrát zadaří. (ZM)

Caribou, Bažant Pohoda 2012, foto Kristýna Břečková Caribou, Bažant Pohoda 2012foto: Kristýna Břečková

Ďalším očakávaným vystúpením bol koncert Caribou, ktorý roztancovali celé štvrtkové osadenstvo festivalu. Svojím sofistikovaným používaním klasickej tanečnej hudby vyskladali set, ktorému neodolala žiadna tancachtivá noha. Hravosť, s ktorou zoskupenie neustále menilo tempá a nálady vytvorili strhujúco eklektický set. (MK)

    vychází za podpory
    EEA and Norway grants
    Ministerstvo kultury ČR
    Nadace Český hudební fond
    NADACE ŽIVOT UMĚLCE

    Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.