ostatní„Jeff Beck v Praze - bude to zážitek, nenechte si koncert ujít!“, shodují se čeští kytaristé i zahraniční recenze

30.5.2011 | Autor: PR | sekce: tiskové zprávy
„Jeff Beck je jen jeden, je to jedna z nejúžasnějších kytarových osobností, nikdo jiný nedokáže hrát jako Jeff Beck,“ shodují se naši přední kytaristé Michal Pavlíček a Radim Hladík, proč by si lidé neměli 23. června nechat ujít první tuzemský koncert tohoto osminásobného držitele Grammy, dvojnásobného člena Rock and Roll Hall Fame a učitele a spoluhráče Erica Claptona a Jimmyho Page. „Je to naprosto unikátní samorost, který vyšel z rythm and blues, stál u zrodu rockové kytary a dodnes patří mezi její krále, má osobitý nezaměnitelný rukopis,“ říká Michal Pavlíček, a pokračuje: „Jeho hra je emotivní, dravá, ale zároveň dovede být něžná a křehká. Je to typický dynamický hráč s krásným tónem.“ Podobně mluví i Radim Hladík: „Ze světových kytaristů ho mám nejraději - pro jeho originalitu, barevnost zvuku a neuvěřitelnou dynamičnost hry.“

Slova našich předních kytaristů potvrzují také zahraniční recenze právě probíhající americké části turné k aktuální desce „Emotion & Commotion“, v rámci něhož přijede i do Prahy. „Na New Orleans Jazz festivalu hraje přes 100 kapel a hudebníků, ale pouze jeden z nich je skutečným rockovým bohem – Jeff Beck, který to dokázal včera večer,“ uvádí časopis Spinner. SLC City Weekly píší, že „koncert jasně ukázal, proč mnoho lidí považuje Becka za největšího žijícího kytaristu a co dělá z Becka krále – není to počet not, které hraje, ale jak je zahraje. Jeho hudba vám vžene slzy do očí.“ Buffalo News uvádí, že „Beck je ve vrcholné formě jako za mlada“ a že „jeho sóla zní jako lidský hlas – chvíli radující se, chvíli plačící, jako kdyby se vašeho srdce dotýkal básník“. Grand Rapids Press konstatují jednoduše, že „britská hudební ikona očarovala diváky v sále“. Recenze se také shodují v tom, že Jeff Beck hraje jak skladby ze zatím poslední desky, tak i průřez ze 70. let a také několik překvapivých coververzí písní od Beatles, Curtise Mayfielda, Gil Evanse a závěrečnou ohromující předělávku Pucciniho árie „Nessun Dorma“.

23. června se čeští fanoušci dočkají dalšího splněného snu: v pražské Tesla Areně vystoupí vůbec poprvé v České republice britský hudebník Jeff Beck, který je považován za jednoho z nejdůležitějších a nejvlivnějších sólových kytaristů historie. Je držitelem osmi cen Grammy, z toho tři získal letos, z nich dvě pak za zatím poslední album „Emotion & Commotion“, na jehož podporu přijíždí právě do Prahy. Do rock´n´rollové síně slávy byl Beck uveden dokonce dvakrát: jako člen legendárních Yardbirds (1992) a jako sólový hudebník (2009). Kritici i fanoušci oceňují jeho virtuozitou a mistrovské ovládání efektů, na druhé straně svobodu a spontaneitu, se kterou se pohybuje mezi žánry. All Music Guide o Beckovi například napsal, že je „tak inovativní jako Jimmy Page, vkusný jako Eric Clapton a téměř tak vizionářský jako Jimi Hendrix.“ Jeho žánrový rozsah sahá od blues rocku, hard rocku, heavy metalu, jazz fusion až po rock míchaný s elektronikou. Kariéra Jeffa Becka se vyznačuje neočekávanými zvraty a zákrutami, vždy ale míří jedním směrem – vpřed k novým výzvám. Beck byl členem mnoha seskupení a projektů, ve všech vždy zanechal jeho inovativní styl nesmazatelnou stopu. Ať už jako člen Yardbirds (po Eriku Claptonovi a před Jimmy Pagem), kteří v době jeho působení zažili nejúspěšnější a nejkreativnější období, či jako frontman The Jeff Beck Group. Nahrával s mnoha hudebníky – například Mickem Jaggerem, Kate Bush, Stevie Wonderem, Janem Hammerem, ZZ Top či Brianem Mayem. Časopis Rolling Stone ho zařadil na 14. místo žebříčku nejlepších kytaristů historie. Vstupenky v cenách od 799 do 1.799 Kč jsou k dostání v síti Ticketportal a Ticketpro. Koncert pořádá Liver Music v rámci série Prague International Bluenights.

Rozhovor s Michalem Pavlíčkem:

Kdy jste se s hudbou Jeffa Becka poprvé potkal? A s čím od něj?
Ještě v plenkách se skupinou Yardbirds ale hlavně pak s jeho přelomovým sólovým albem Blow by Blow, které bylo jedno z prvních zásadních alb jazzrockové vlny, a pak ve spojení s Janem Hammerem.

Jak byste hru Jeffa Becka charakterizoval? Kam ho řadíte v rámci světových kytaristů, čím vystupuje z řady?
Naprosto unikátní samorost, který vyšel z rythm and bluesu a stál u zrodu rockové kytary a dodnes patří mezi její krále. Má osobitý nezaměnitelný rukopis a zvuk se specifickou technikou hry pravé ruky s vibrátovou pákou. Jeho hra není postavená na technické virtuozitě, jak je to u většiny současných kytarových střelců, on prostě na tu kytaru jen zpívá a zpívá tak, jak nikdo jiný.

Čím je pro Vás inspirativní, zajímavý?
Jeho hra je emotivní, dravá ale zároveň dovede být něžná a křehká. Je to typický dynamický hráč s krásným tónem. Každá jeho deska má svůj specifický ornament a znamenala posun ve vývoji kytarové vyjádření.

Proč by si lidé koncert Jeffa Becka neměli nechat ujít?
Protože Jeff Beck je jen jeden a to jedna z nejúžasnějších kytarových osobností.

Rozhovor s Radimem Hladíkem: