VA: Osvobozené divadlo

26.7.2007 | Autor: Jaroslav Riedel

Supraphon (75:20 + 63:19 + 71:17 + 78:00 + 78:48 + 45:28 + 44:10)
Souhrnná edice dochovaných nahrávek Jiřího Voskovce, Jana Wericha, Jaroslava Ježka a jejich Osvobozeného divadla se uprostřed devadesátých let stala jedním z nejvýznamnějších vydavatelských počinů Supraphonu. Teď vychází všech sedm kompaktních disků s nahrávkami z let 1929-1938 znovu - v jednom úhledném balení.
Komplet Osvobozené divadlo byl nejen první kompletní edicí (včetně řady dosud vůbec nepublikovaných nahrávek), ale také mimořádně zvukově kvalitní kolekcí. Výsledek je místy až ohromující - poprvé jsme zde například měli možnost slyšet kompletní verzi Zlaté střední cesty. I když se v tomto případě zachoval jediný exemplář vzorkové, nikdy nevydané desky, a ten byl výrazně poškozen (vylomení části okraje, které dříve znemožňovalo přehrání úvodních asi 25 sekund, tedy celé první sloky), nahrávka se teď objevila v úplné, počítačově rekonstruované podobě.
Celá řada skladeb vyšla v této reedici poprvé - hned na prvním disku je jich deset. Na dalších pokračováních sice neznámých titulů ubývá, ale jsou mezi nimi i skvosty jako Kolumbovo vejce - americkou demokracii oslavující píseň, která předtím nemohla vyjít z čistě cenzurních důvodů. Chybí jen filmové a rozhlasové nahrávky (vydané například na deskách Perličky stříbrného plátna, Písničky z biografu či Bugatti Step).
Všem sedm původních bookletů je v této reedici shrnuto do jednoho obsáhlého. Vypadly sice některé fotografie, ale zato je zde abecední rejstřík písní. Najdeme si třeba titul Píseň národů - má být na disku číslo 3 - a hle, zjišťujeme, že chybí - na rozdíl od zdánlivě totožné verze z roku 1994. Takže tahle kompletní reedice ve svém druhém vydání kompletní být přestala.

Zlatý hřeb: každá druhá píseň
Zní to jako: Osvobozené divadlo

Online verze stránky: https://www.muzikus.cz/recenze/VA-Osvobozene-Divadlo~26~cervenec~2007/