U Roy: Now

21.3.2002 | Autor: Josef Vlček

Tabou/Mute CS (59:33 & 46:47)
Jedno z nejpodivnějších alb poslední doby se skládá ze dvou CD. Na prvním (červeném) najdeme slavného veterána jamajských DJů U Roye, toastujícího (tj. po jamajsku rapujícího) do nově natočených základů dvanácti klasických reggae a ska hitů Petera Toshe, Maxe Romea, Horace Andyho, Aswad, Black Uhuru a dalších. Druhá deska (černá) je něco jako bonus - obsahuje původní verze skladeb, do nichž U Roy na červeném CD mluví. Aby byla věc nepřehlednější, obě desky nemají stejné pořadí skladeb a o druhém CD není v bookletu ani zmínka, takže je kompletně anonymní. Pořadí, které je napsánona zadní straně obalu, odpovídá červenému albu.

Zmatek, který francouzský vydavatel do edice alba vnesl, ale nic nemění na tom, že červené CD je příjemnou a pestrobarevnou směsicí různých jamajských stylů, na níž můžeme obdivovat, jak U Royovy toasterské vsuvky dodávají písním na duchu a někdy i na švihu. Najdeme tu klasické hity ska, např. OK Fred (s Errolem Dunkleyem) a Come On Come On (s občasným spolupracovníkem Massive Attack Horacem Andym), lover's rock I'm Still In Love (s Aaltonem Ellisem) a dokonce dlouhé rastafariánské poselství Nyabinghi Chant s rytmickou sekcí Black Uhuru Sly & Robbie. Cenný je i booklet, kde jsou texty včetně U Royových průpovídek, jež by jinak byly při jeho hatmatilce jen těžko srozumitelné. Ostatně, často se nedá pochopit ani ten přepis. Jak přeložit OK Fred, now you're yagga, yagga?

Asi nejzajímavější skladbou je I've Got to Boogie, kterou U Roy natočil s málo známým zpěvákem jménem Strange Jah Cole. Je to klasický swingový revival s bigbandovou dechovou sekcí, ale s reggae houpavým základem. Pravda, decentnějším než u ostatních předělaných hitů. Ono to funguje a srůstá i v takové neobvyklé kombinaci.

U nás máme jen málo možností seznámit se s klasickým jamajským toastingem, který je proti americkému rapu lehčí, uvolněnější a pohodovější. Lidovost v dobrém slova smyslu.

Psáno pro: časopis Rock&Pop 2002/02

Online verze stránky: https://www.muzikus.cz/recenze/U-RoyNow~21~brezen~2002/