Tom Petty And The Heartbreakers: Tom Petty And The Heartbreakers / You´re Gonna Get It!

12.7.2002 | Autor: Daniel Vojtíšek

Gone Gator/Warner Bros./Warner Music (30:56 & 29:32)
Některé reedice jsou více než potřebné. Pomohou nám uvědomit si, že původ některých věcí, tvářících se nově a neotřele, je starší, než svatební oblek mnohých z nás. Většině posluchačů, která zná tvorbu Toma Pettyho až po roce 1990, kdy se otevřely hranice a desky mohly volně proudit (od vinylu Hard Promises, vté době k mání v nejrůznějších výprodejích za asi stovku, přes Traveling Wilburys k Into The Grat Wide Open a dále), pomůže doplnit obraz a ukáže, že mnohé z dnes obdivovaných kapel nepřišly na něco až tolik nového.

Eponymní debut z roku 1976 přesvědčivě řadí Pettyho a Heartbreakers na linii Television - Patti Smith Group - Ramones. Zárodky pozdějšího Pettyho "ležérního stylu" totiž můžeme stopovat ještě tak v Anything That´s Rock n´ Roll, Strangered In The Night nebo Hometown Blues, ale zbytek alba je o něčem jiném. Úvodní Rockin´ Around (With You) ještě vytěžuje tradici britské invaze, především vícehlasým zpěvem ve sloce, ale hned v následující Breakdown, prvním singlu z alba, se již dočkáme něčeho nového. Dominantní elektrické piáno Benmonta Tenche spolu s vypjatým refrénem a jednoduchým kytarovým sólem vnáší do posluchačovy duše tolik melancholie, že ani slunečný den není s to ji rozptýlit. Z obou prvních Pettyho desek je také jediným singlem, který se dostal do Top 40. Podobně další singly The Wild One, Forever a Fooled Again (I Don´t Like It),ač témata jejich textů nejsou společenská, ale milostná, jsou znamením doby deziluze z nepovedeného "give peace a chance". Je příznačné, že dnes by v rádiích spíše zabrala o mnoho jednodušší 4/4 Anything That´s Rock n´ Roll.

Druhé Pettyho album You´re Gonna Get It! zůstalo i ve své době neprávem nedoceněno, zastíněno průlomovým úspěchem trojky Damn The Torpedoes. Too Much Ain´t Enough nebo I Need To Know se otevřeně hlásí k punkové vlně (Heartbreakers už za sebou měli britské turné), ale postrádají neumělou hrubost britských vzorů. Jsou spíše předobrazem postpunku The Offspring nebo Green Day a mají mnohem blíž k současníkům Ramones nebo New York Dolls. Všeobecně je znát, že skladby pro You´re Gonna Get It! vznikaly v jistém spěchu během právě probíhajícího turné. Jsou daleko přímočařejší a v tomto smyslu též naznačují cestu, kterou se Tom Petty a jeho Heartbreakers posléze ubírali.

Psáno pro: &musiQ 2002/07

Online verze stránky: https://www.muzikus.cz/recenze/Tom-Petty-And-The-HeartbreakersTom-Petty-And-The-Heartbreakers-Youre-Gonna-Get-It~12~cervenec~2002/