Steven Wilson - Grace for Drowning

Steven Wilson - Grace for Drowning Steven Wilson - Grace for Drowning

Nepatřím mezi oddané fanoušky Wilsonovi kapely Porcupine Tree, nicméně alba jako Lightbulb Sun či In Absentia se jednu dobu v mém přehrávači ohřívala docela často – především do těchto pochmurných studených dnů padnou jako vyšitá. Sólovka čtyřiačtyřicetiletého Wilsona se ale nese v poněkud odlišném duchu; rukopis britského zpěváka a kytaristy je sice nepopiratelný, avšak hned na první poslech je jasné, že spíš než ze své domovské kapely těží z britských velikánů progresivního rocku King Crimson.

Album je rozděleno na dva disky, ten první začíná atmosférickým intrem, jež je pro celou nahrávku příznačné. Takřka by se dalo říci, že pokud vás Wilsonovo naříkavé la la la laj z prvních vteřin neosloví, budete se horko těžko chytat v následujících minutách. První z disků je chytře rozdělen na melodicky zaměřené skladby, jako je singl Postcard či vrchol celé desky Deform to Form a Star – mezi nimi se pak proplétají jazzem a art-rockem nakřáplé skladby, v nichž namísto zpěvu přebírají vedení propracovaná instrumentální aranžmá, jež někdy až nezdravě připomínají již zmíněné King Crimson.

Nahrávku zdobí typická "porcupinovská" produkce. Po zvukové stránce se nahrávka snaží být natolik bezchybná a dokonalá, že to na ni v konečném výsledku vrhá trochu negativní světlo. Písně jsou občas poněkud odtažité a člověk se do nich nedokáže natolik ponořit. Takový problém jsem již dříve zaznamenal právě u Porcupine Tree. Nutno však zmínit, že Wilsonova sólovka tímto "neduhem" trpí o poznání méně.

Zatímco disk jedna nám předkládá jeden majstrštyk za druhým, druhá část již nepřináší natolik poutavé nápady, aby bylo desku možné na jeden poslech vůbec pořádně vstřebat. Právě její délka by se dala označit za největší slabinu, takřka hodinu a půl dlouhá stopáž byla trochu riskantním krokem, jenž však úplně nevyšel. Kdyby byl obsah o pár skladeb z druhého alba lehčí, měli bychom před sebou prvotřídní album trvající necelou hodinu. I tak se však jedná o pozoruhodnou desku s výtečnou první a se solidní druhou polovinou.

Zlatý hřeb: Deform to Form a Star

Zní to jako: 75% King Crimson a 25% Porcupine Tree

Vydavatel: Kscope