Station 17+: Hitparade

19.5.2002 | Autor: Hynek Dedecius

Mute/Mute CS (76:28)
V roce 1988 napadlo sociálního pracovníka Kaye Bosena v hamburské komunitě mentálně postižených (sídlících v č. 17) proměnit probíhající terapeutické experimenty s hudbou v opravdové album. Vznikla tak unikátní skupina Station 17, spojující profesionály s handicapovanými. Díky několika vydaným deskám a účinkování na mnoha festivalech i v televizi se projektu dostalo nebývalé publicity a zaslouženě přerostl ve významný celoněmecký fenomén. Tolik historie.

Jako poohlédnutí se za dosavadními úspěchy a v jistém smyslu i jako všeobecná pocta tvůrčímu potenciálu Station 17 momentálně pod názvem Hitparade vychází kolekce remixů největších hitů skupiny z produkce německé elektronické elity. Na desce nenajdeme ani náznak ryze 'hitparádové' produkce, známé např. z hudebního televizního kanálu VIVA, vysokou úroveň nahrávky totiž zajišťuje účast opravdu kupředu nahlížejících umělců. Stylově vítězí lehký, řekněme ambientní house (s potlačovanými beaty a drobnými zvuky často vyhovujícími filosofii clicks & cuts) v podání Automatic, Cosmic DJ, Thomase Fehlmanna atd., ale najdou se i experimentálnější nálady (To Rococo Rot, Kreidler, FM Einheit), případně hip-hop (Denyo 77). Sedmnáctka skladeb plave v poklidnějším, spíše poslechovém roztoku s častými, leč nerušivými německými vokály (či spíše povídáním). Snad nejzajímavěji vyznívá skladba 1 fach denken (od Barbary Morgenstern) s ženskou mluvou a uklidňující, pomalu nabalující se strukturou. avšak kouskovat koláč není nutné, poněvadž z celku nic výrazně nevybočuje. Hitparade nabízí inteligentní odpočinkový koktejl moderní elektroniky a to bez slůvek 'jen' anebo 'pouze'.

Psáno pro: časopis Rock&Pop 2002/05

Online verze stránky: https://www.muzikus.cz/recenze/Station-17Hitparade~19~kveten~2002/