Southpaw: Pop Secret

29.1.2002 | Autor: michal nanoru

Escape/EMI Czech (58:43)
Pizza tři druhy sýrů. Intellygent songs - hity známé z kompilací (Healthy Drug, petaloidní Female@Email), celkem dobré trancíky (Sun And Noise, Com.Desire) a zbytek. Jestli se vám můžu svěřit, myslím,že Southpaw se chovají a vypadají jako totální kokoti. A právě ty zarážejícně vyklidněné restíky jsou pravým materiálem a vděčným objektem pro můj kritický vivisekční stůl. Skalpel, prosím.

Tak co, kluci, husí kůže i na nehtech? Ale jo, podrbejte se v rozkroku, zařvěte si nějaký hodně my-jsme-nejvíc-rozjetý-macho-chlapíci-co-uměj-anglicky-v-celym-Ca rrefouru slogan na utužení party a jedeme. Intellygent Songs. Tadyse vám povedla absolutně vzácná věc, totiž vzbudit ve mně pocit, žeta písnička má nějaký vyšší, imanentní smysl. Pocit, který se (u Čecháčků) většinou ztrácí za šarvátkami s technikou a epigonstvím a (u všech ostatních) za tupou snadností vyrobit skladbu, která zní dobře, ale je jaksi dobrá tak k doprovodu webových stránek o líném tenisu. Podobně dobře je na tom celý zbytek zbytku - přestože Intellygent Songs má pořád zářez na futru o školu výš - emotivní, filmové, plné, lidské. Nijak experimentální nebo jinak bravurní, ale tak poctivě dotýkající se! Ostatně, skladba mě občas dostane. Čtenáři, jste zvyklí na české taneční skladby s ambiciózní stopáží více minut než prstů ruky, kde jste vše podstatné slyšeli v prvních40 sekundách, ne? Jenže Southpaw si suveréně přihasí s totálně úchylným motivem až na konci písně. Nebo v prostředku. S nějakou vychytávkou. No, smyčce. Hopsá po mě regiment Mrazíků v okovaných škrpálech. Než se posbíráte, je song úplně jinde, i když motiv třeba zmizel po chvilce nad hrncem. Už ve vás zůstane. Zvuky občas primitivní - společný jmenovatel většiny jakoby zastarale analogové scény - ale ten postup skládání, ty voe. Jakoby z toho čouhala klasická kompozice, orchestrální pompa, z hrnečku na všechny stranyse rozlévající kaše, žádné lopaťácké bušení party perníkářů pro party perníkářů. Pestrost, to ano, ale ne abychom vám jako ukázali,co náš kámoš v tom kompu všechno má, tohle je účelné, až mi padá brother. Ta gradace. Písničkářství. Koncentrované, v jejich případě pokorné - uvěřit je těžší než vysvětlit čtyřleté dceři, co to je prostitutka. Klavír. A co potom flétna, na tý si ulítávám.

To jste mi udělali schválně. Omdlévám a beru si Neuroly.

Palba alba: Intellygent Songs, Female@Email, Love Me Fender

Když už, tak: Morissey, Skyline, Wubble-U