Sad Harmony: Tete-a-tete

30.11.2002 | Autor: Petr Korál

Redblack (56:19)
Debut Sad Harmony Elektrula byl v očích znalců jednou z domácích hard & heavy událostí roku 2000. Mám neodbytný pocit, že novinka formace z Velké nad Veličkou splňuje všechny předpoklady, aby se stala obdobně ceněným artefaktem. A zdaleka nejen na 'tvrdé' scéně! Už jen proto, že tvrdost je pro SH nikoliv cílem, nýbrž pouze prostředkem k dosažení nesrovnatelně barvitějšího vyjádření. Přesněji řečeno jedním z prostředků.

SH jsou především jeden obrovský originál. Nějak extra podobně nezní snad žádná jiná kapela, a nejen ve zdejším geografickém prostoru. Nadále rozvíjejí své alternativně metalové pojetí, přičemž svoji výrazovou šrajtofli mají naditou skoro všemi potřebnými devizami: neotřelými a přitom nezřídka až překvapivě silnými melodiemi, 'podivnými' skladatelskými postupy a aranžerskými nápady, pregnantním zacházením s náladotvornou složkou své hudby a s tím souvisejícím působivým zacílením na emotivní vnímání posluchače (v tom se nadále promítají doommetalové začátky téhle skupiny) i nesnadno uchopitelnými vícevýznamovými texty (dvě 'výpůjčky' od E.A. Poea a Williame Blakea do tohoto rámce báječně zapadají). Frontman Skuny se navíc od svého charakteristického, leč přece jen poněkud monotónního křičeného a řvaného projevu začal daleko víc přiklánět ke skutečnému, zvláštně potemnělému poklidnějšímu zpěvu (a zvládá ho bravurně!), a když ho ještě podpoří hostující Hana Nogolová z Forgotten Silence, vznikne natolik úchvatná záležitost, jako je jejich duet Hanele & Shloymele. A to na vás v závěru desky čeká ještě úplný šok: svérázně uchopená lidovka Ode mlýna ke mlýnu, natočená s podporou malé cimbálovky!!

Neznalý by si mohl při seznámení se s tímto souborem (které vřele doporučuji!) klást zákonitou otázku: a tohle že je (taky) metal? Je i není. Ale nechme to koňovi, ten má větší hlavu... nehledě na to, že i jemu by se to možná zamlouvalo.

Psáno pro: &musiQ 2002/11

Online verze stránky: https://www.muzikus.cz/recenze/Sad-HarmonyTeteatete~30~listopad~2002/